tisdag 7 oktober 2008

Choi Min-sik är tillbaka i arthouse-dramat Himalaya, Where the Wind Dwells


Choi Min-sik, en utav Sydkoreas mest egensinniga och karismatiska skådespelare har efter 3 års frånvaro på filmscenen äntligen återvänt, och det i Jeon Soo-ils Himalaya, Where the Wind Dwells.

Det finns anledning till glädjeutbrott av den goda nyheten, Sydkoreas filmindustri har de senaste åren hamnat i en gigantisk svacka och att Choi Min-sik åter är på plats kan förhoppningsvis bidra till ett lite större intresse för landets filmproduktion igen.

Medverkande i publikfavoriter som Shiri, Old Boy och Sympathy for Lady Vengeance har Choi Min-sik verkligen gjort ett namn för sig själv. Personligen jämför han återkomsten som skådespelare med en ny, okörd, bil.

Himalaya, Where the Wind Dwells regisseras av Jeon Soo-Il, ofta omnämnd i arthouse-sammanhang, och handlar om Choi Min-siks karaktär som besöker en by i Himalaya för att meddela en familj att en migrerande arbetare avlidit under en olycka i Korea. Choi Min-sik är den ende Sydkoreanen i produktionen, resten av ensemblen är lokala invånare.

Troligtvis släpps Himalaya, Where the Wind Dwells i hemlandet nästa år och om de har tur med sig överlämnas filmen till Berlins internationella filmfestival.

Av: Peter Nilsson

Inga kommentarer: