Recension: In a Distant Land

In a Distant Land (Zai na yao yuan de di fang)

Skådespelare: Chen Hong, Shen Xuezhen, Li Zhixi, Guan Yi, Zhang Hongliang

År: 1993
Land: Kina
Genre: Drama, Musikal, Romantik
Regi: Teng Wenji

Kinesen Wang Luobin (1913-1996) är i sitt hemland en mycket berömd man där han förlänats den hedervärda beteckningen Father of Folk. Han var under större delen av sitt liv en låtskrivare som specialiserade sig på att komponera sånger från diverse etniska minoritetsfolk till huvudspråket Mandarin och tillbringade mer än 50 år i nordvästra Kina för att ägna sin tid åt att tonsätta och samla in folkvisor. Med över 700 tolkningar på sitt samvete är det alldeles riktigt att titulera honom som kulturell bevarare.

In a Distant Land, alternativt Far Far Place eller At a Place That is Far Far Away som är dess korrekta översättning, är en film tillägnad Wang Luobin och hans strapatser, om än i något uppdiktad anda.

Wang Luobin går i denna film under namnet Huang Zhong och är i dess inledning på besök i en medelstor stad för att återge sin senaste resa. Under ett uppträdande möter han kvinnan Jiangxue, ung och fager men oförmögen att gå efter en allvarlig bilolycka. De blir omedelbart förälskade i varandra, men på grund av Jiangxues handikapp har hennes föräldrar lovat henne till en annan, välbärgad man.

Huang Zhong vägrar inse sig uträknad och tänker ut en plan att frige Jiangxue och under bröllopsdagen, med all pompa och ståt och musiker, brudbärare och publik, underlättas rymningen och de nyförälskade är snart på vift i den kinesiska vildmarken.

Parets flykt för oss som åskådare på en fascinerande resa genom Kinas bildsköna landskap där vi bevittnar spektakulära scenerier, stiftar bekantskap med färgstarka minoritetsfolk, och framförallt, får lyssna till en väldig massa fina sånger.
.
In a Distant Land är romantisk i sitt avbildande av en tillvaro som på grund av urbaniseringen är så gott som förkommen, och därför känner jag mig lite vemodig under somliga partier, men det kan också röra sig om ren avundsjuka på Wang Luobins äventyr som sannolikt hette duga. Trots att kärlekshistorien och flera andra inslag är ren fiktion är åtskilliga musikaliska möten sanningsenliga som beskrivits av Luobin själv – och dessa beståndsdelar gör självfallet det hela mer fängslande.

Stundtals svävar regissören Teng Wenji iväg och sätter stor fokus på olika ceremonier och förlägger således den centrala intrigen. Kanhända att han hyser ett lika brinnande intresse för andra kulturer som Wang Luobin, men det påverkar ändå filmens helhetskänsla och är inte till dess fördel. Annars är det ett hyvens arbete Wenji och resten av filmfolket har uträttat med en liten anmärkning på den tekniska biten.

In a Distant Land är en raritet jag är glad att ha fått se den är i synnerhet anslående för sin kulturella mångfald och jag upplevde den på många sätt som ett bildande verk.