Recension: 200 Pounds Beauty

200 Pounds Beauty (Minyeo-neun goerowo)

Skådespelare: Kim Ah-Jung, Ju Jin-Mo, Kim Hyeon-sook, Kim Yong-geon, Seong Dong-il, Lim Hyeon-shik, Lee Han-wi, Park No-shik, Lee Beom-su, Lee Won-jong, Ryu Seung-su

Genre: Komedi, romantik
Regi: Kim Yong-hwa
Manus: Yong-hwa Kim, No Hye-yeong

200 Pound Beauty handlar om den talangfulla sångerskan Hanna som verkligen borde vara en storstjärna. Men i den utseendefixerade kändisvärlden har hon inte en chans, hon väger nämligen alldeles för mycket. Istället får hon stå bakom scenen sjunga åt stjärnan Ammy. Hanna får göra grovjobbet medan Ammy är den snygga och populära som får all uppmärksamhet.

Hanna har dessutom ett problem till. Hon är väldigt förälskad i Ammys manager Sang-jun och trots att han verkar visa henne mer uppmärksamhet än vad han visar Ammy så är det svårt att få ihop något när Ammy är i vägen. Ammy som dessutom är svartsjuk och vill ha Sang-jun för sig själv gör allt för att förstöra och när hon offentligt skämmer ut Hanna på en fest blir det för mycket. Hanna bestämmer sig för att det får vara nog och försvinner från sitt gamla liv utan att säga ett ord.

Hon genomgår en total helkropps extrememakeover, blir otroligt snygg och börjar kalla sig Jenny istället för Hanna. Utan att någon känner igen henne går hon sedan på en audition för att hitta en ersättare åt Hanna, alltså sig själv. När Sang-jun ser och hör Jenny så råder det inget tvivel om vad han vill. Han vill göra henne till den nya stjärnan efter Ammy. Jenny är ju trots allt både snygg och talangfull. Men vad händer om Sang-jun får reda på sanningen om Hanna/Jenny?

Huvudrollen som Hanna/Jenny görs helt suveränt av den för mig tidigare okända Kim Ah-Jung. Snacka om begåvad och vacker tjej. Hon står bl a för sången i filmen själv och gör det verkligen med bravur. Ska inom kort se hennes övriga filmer, som dessvärre hittills är relativt få. Men hon kan bli något stort. En minnesvärd scen ur filmen är när Jenny gör debut genom att göra en koreansk cover på Blondies gamla hit ”Maria”. Suveränt. Även övriga aktörer i filmen håller väldigt hög klass. Och hela soundtracket är det bästa på bra länge.

Det kommer otroligt mycket romantiska komedier från Sydkorea nu och man kan väl se denna som en i mängden. Men jag anser att den här har så mycket mer. Till skillnad från många av de andra har den faktiskt ett lite djupare budskap också. Plastikkirurgi är väldigt vanligt bland unga tjejer i Sydkorea, inte minst bland kändisar och filmen öppnar upp för en debatt om det, och trots att filmen behandlar ämnet på ett lättsamt sätt blir det tänkvärt. 200 Pound Beauty är en Sydkoreansk romantisk dramakomedi som lyckas med att väcka både skratt och gråt i stora mängder. Det har man väntat på ända sedan My Sassy Girl. Jag rekommenderar verkligen den här filmen.

Av: Christian Rasmusson (2007-07-28)