Recension: Deadly Snail vs. the Kung Fu Killer

Deadly Snail vs. The Kung Fu Killer (Tin loh daai poh ng hang chan)

Skådespelare: Unicorn Chan, Tin Ching, Wang Lai, Tony Wong Sau Hong, Candice Yu On On, Simon Yuen Siu Tien

År: 1977
Regi: Heung Ling

En adopterad pojke växer upp i en familj där han inte känner sig riktigt omtyckt, han får göra mycket av skitgörat i familjen och tillvaron är en ständig kamp för att kunna hävda sig mot sina bröder. Åren går men relationerna emellan dem förändras inte. En dag när han är ute för att samla ved räddar han en vacker ung kvinna ifrån en säker död.

Som tack beslutar sig hon att hjälpa honom med vardagliga bestyr och vara honom till lags, allteftersom blir de kära i varandra och allt skulle vara bra om det inte vore för en sak. Vad den vackra unga kvinnan inte nämnt är att hon är en snigeldemon. Detta är visserligen inget som stör om det inte hade varit för familjens 2 bröder som blir förtjusta i henne. De försöker vinna hennes gunst och när de upptäcker vad hon är tillkallar de en trollkarl för att bekämpa henne.

Storyn i den här filmen är helt vansinnig och mycket olikt något här i västvärlden, kan inte så mycket asiatisk mytologi men jag antar att det här är filmatiseringen av någon gammal saga som gått i arv från generation till generation. Det blir inte helt rätt men det närmaste man skulle kunna jämföra den här storyn med är nog en bröderna grimm saga. Dock ska nämnas att det här blir 100 gånger bättre och mer vansinnigt än vad en sådan saga skulle kunna bli.

Filmen är ganska oskyldig och snäll, det finns inga extrema våldscener och trotts sitt namn är det ganska få Kung-Fu scener i filmen och de som finns är knappast av det brutalare slaget. Utan tvekan en rulle dina ev. yngre syskon skulle kunna se tillsammans med dig och finna lika roande som du. Personligen bara älskar jag scenerna där trollkarlen trollar fram andra demoner för att bekämpa snigeldemonen, det blir väldigt bizzart att se män i kycklingdressar (kycklingdemoner) eller trädstammar som kommer till liv och ska slåss (träd demoner). Ska visst finnas en utgåva på dvd ifrån "TaiSeng", köp den om du gillar asiatiska filmer. Och du, är du missnöjd med din flickvän så kan du ju alltid glädja dig över att hon inte är en snigeldemon eller...............?

Av: Christoffer Lyrhed