Recension: Heroes Two

Heroes Two (Fang Shiyu yu Hong Xiguan)

Skådespelare: Alexander Fu Sheng, Chen Kuan Tai, Fong Sam, Bruce Tong Yim Chaan, Wang Ching, Zhu Mu, Feng Yi, Chiang Nan, Fung Hak On, Lau Kar Wing, Chan Chuen, Chan Dik Hak, Chik Ngai Hung, Dang Tak Cheung, Lee Hoi San, Shui Kwai, Tung Choi Bo, Wong Pau Gei, Wong Shu Tong, Tino Wong Cheung, Wu Chih Ching, Alan Chan Kwok Kuen, Kent Cheng Jak Si, Ho Kei Cheong, Lam Fai Wong, Lau Jun Fai, Law Keung, Leung Gam Shing, Li Chao, Li Chen Piao, Lo Wai, Jamie Luk Kim Ming, Tam Bo, Wan Leng Gwong, Wong Mei, Stephen Yip Tin Hang

År: 1974
Genre: Martial art
Regi: Chang Cheh
Manus: Chang Cheh, Ni Kuang

Heroes Two är en berättelse om forna hjältar som offrade sina liv för att återta makten från de hänsynslösa Manchurerna. I jakt på rebeller bränner en general ner ett shaolin kloster och dödar alla dess invånare, med undantag för Hung Hsi Kuan "Chen Kuan Tai" som lyckas fly med nöd och näppe. Skadad och undernärd blir han snart fångad av Fang Shih Yu "Fu Sheng" en ung man som agerar först och tänker sen. Han ger Kuan till Manchurerna i tron om att han är en ondsint bandit och tror han gjort världen något gott. När sanningen sedan går upp för honom bestämmer han sig för att rädda Kuan i knipan, även om det kommer kosta honom sitt liv.

För alla hårdgjutna Kung-Fu fanatiker så har nog alltid Shaw's Chen Kuan Tai varit ett välkänt namn. Efter att ha medverkat i klassiker som "Blood Brothers", "Iron Monkey (1977)" och "Crippled Avengers" så är det heller inte svårt att förstå att han tillhörde toppskiktet. Min första upplevelse med honom var dock i Chung Sun's "Human Skin Lanterns" en härlig blandning av swordplay och skräck. Mitt första intryck var mer än positivt och självklart ville jag se mer med denna man. Genom att söka mig fram verkade det som om Chang Cheh's "Heroes Two" skulle innehålla en av hans bättre prestationer och blev därför ett givet köp. När jag väl fått hem filmen så fick jag ännu en stor överraskning, det visade sig vara en av Fu Sheng's första roller vilket givetvis höjde mina förväntningar ytterligare. Fu Sheng och Chen Kuan Tai regisserade av Chang Cheh kan ju inte båda annat än gott. Efter första skådningen kände jag mig dock något kluven, filmen hade sin riktigt starka moment men oturligt nog även en hel del svaga som tyvärr drar ner på helhetsbetyget något.

Heroes Two anses av många vara en av de större klassikerna och ett genombrott inom genren. Detta beror nog mestadels på att denna tillhörde de första filmerna som nästan helt och hållet satsade på hand mot hand strider istället för svärdsdueller som tidigare och fortfarande var väldigt populärt. När det kommer till fighterna är det uppenbart varför denna titel blev så uppmärksammad. Tillskillnad från dagens snabba klipp, närbilder och rörliga kameraarbete där man inte riktigt kan avgöra hur skickliga aktörerna är inom kampsport så går alltsammans här i långa scener med få klipp där man får en tydlig vy över personernas kunnighet. Chen Kuan Tai imponerar rejält med sitt snabba handarbete vilket han utför med perfektion, sannerligen är han den som ger oss de mest rafflande fighterna. Fu Sheng sköter sig förvisso hyfsat men det framgår tydligt att han knappast hyser samma talanger som Kuan Tai, det är däremot han som ger oss det i särklass bästa framförandet av dem alla. Om det inte vore för hans tragiska död som skedde i och med en bilolycka så tror jag att han hade fått en ruskigt bra karriär, han tillhörde nämligen en av de få som förutom att enbart hantera kampsort väl också kunde prestera bra och övertygande som skådis. Detta är verkligen något han visar här. Det är egentligen bara Chen Kuan Tai och Fu Sheng som visar riktig glöd både skådespelarmässigt och sett från fighternas håll, vilket är synd då de ensamma inte lyckas styra filmen helt och hållet.

En tämligen stor besvikelse var för mig själva slutfighten, den som ofta tillför extra energi och kraft lyckades tyvärr inte bjuda på något rafflande här. En av orsakerna må vara filmens bad-guy spelad av Zhu Mu som påminde lite om en sköldpadda i sina rörelser. Istället för att visa en rättvis duell mellan hjältarna och skurkarna så används det en rad olika tjuvknep här, något som jag personligen tyckte kändes oerhört malplacerat. Dessutom kunde jag inte smälta de scener där det tillsatts en irriterande röd ton som tydligen ska dölja de mer våldsamma stunderna. Det kanske var fräscht och nyskapande då men idag lämpar det sig inte alls, åtminstone inte för min egen del. Bortsett från vissa svaga moment i fighterna så måste jag ändå hålla mig till den positivare sidan angående detta då flertalet av de som visades höll hög klass. Faktum är att så gott som hela filmen består av fighter, nästan var femte minut bjuds vi på gammalt hederligt oldschool-våld och då kanske ni förstår att inte mycket tid lämnas åt handlingen.

Heroes Two är en förhållandevis spännande och underhållande film som tyvärr inte riktigt lyckades leva upp till förväntningarna. Den levererar dock mängder av schyssta fighter, koreograferade på ett nästan mästerligt vis och dessutom kan filmen stoltsera med två härliga skådespelare, nämligen Fu Sheng och en av mina personliga favoriter, Chen Kuan Tai. Som sagt så lyckas de inte rädda filmen helt själva men är ändå en av de större anledningarna till varför man ska kolla upp denna klassiker och om inte för dem så för att återuppleva den sköna gamla känsla som ej går att finna i dagens filmer.