Recension: Now and Forever

Now and Forever (Yeonriji)

Skådespelare: Choi Ji-woo, Jo Han-sun, Kim Su-mi, Hyun Young, Choi Seong-gook, Seo Young-hee

Genre: Komedi, drama, romantik
Regi: Kim Seong-jun

Now and forever är ett melodrama av klassiskt snitt som ger tittarna precis vad dom vill ha med Choi Ji-woo och Jo Han-sun i huvudrollerna som motsatserna som dras till varandra. Filmen är till en början en blandning med lite mer lustiga scener innan det allvarstyngda helt tar över handlingen och Choi Ji-woo får göra det hon gör allra bäst på filmduken, gråta. Det är inte för inte som hon kallas för queen of tears i hemlandet vilket beror på alla tv-melodramer (Truth, Mr. Duke, Stairway to heaven, Winter Sonata och Beautiful days för att nämna några) som hon medverkat i under dom senaste femton åren.

Handlingen i korthet, Min-su (Jo Han-sun) är en playboy och ägare till ett företag i spelbranschen och Choi Ji-woo spelar Hye-won som är en dödssjuk kvinna som har svårt att anpassa sig till reglerna på det sjukhuset där hon behandlas. Min-su är tvungen att besöka sjukhuset för en mindre undersökning men blir kvar ett par dagar och han och Hye-won börjar umgås alltmer trots att hon egentligen vill hålla honom på avstånd eftersom hon vet att hon kommer att dö snart och inte vill lämna honom med ett krossat hjärta. Det visar sig dock efter läkarundersökningen att även Min-su är sjukare än vad han trodde från början.

Ett par av filmens få fördelar är att det finns några roliga scener och som så ofta när det gäller koreanska filmer så är miljöskildringarna verkligen av högsta klass och dessa räddar filmen från totalt haveri. När det gäller skådespelarnas insatser så märks det att det är ett dussinjobb, ingen sticker ut och filmen fick ett välförtjänt halvdåligt mottagande i hemlandet, dock fungerande den bättre i Japan, givetvis tack vare Choi Ji-woos stjärnstatus i det landet.

Är man intresserad av romantiska komedier så finns det många bättre att välja på.

Av: Ulf Lönn (2007-07-14)