Recension: The Rebel

The Rebel (Dòng Máu Anh Hùng)

Skådespelare: Johnny Nguyen, Thanh Van Ngo, Dustin Nguyen, Stephane Gauger, David Minetti, Chanh Tin Nguyen, Thang Nguyen

Land: Vietnam
Genre: Action, martial art, drama, romantik
Regi: Truc 'Charlie' Nguyen
Manus: Truc 'Charlie' Nguyen, Johnny Nguyen

Någonsin undrat vem som egentligen gömmer sig bakom Green Goblins mask i Spindelmannen? Willem Dafoe är det icke utan en man av vietnamesiskt ursprung vid namn Johnny Nguyen. Bortsett från diverse stuntjobb och roller i filmer som ”Cradle 2 the Grave”, ”Tom Yum Goong” och ett fåtal tv-serier har Johnny trots ett stiligt yttre och enastående kampsportskunskaper (Kung Fu, Wushu, Tai Chi och Aikido) inte riktigt slagit igenom som skådespelare av större vikt. Eller ja, inte förrän nu i alla fall. Vietnamesiska actionfilmer är inget vi direkt är bortskämda med och därför blev jag oerhört glad när jag kom över ”The Rebel”, ett alster med just Johnny Nguyen som huvudfigur.

”The Rebel” för oss till 1920-talets Vietnam, ockuperat av fransmännen som totalt dominerar över landets befolkning. Runt om i landet bildas motståndsgrupper i hopp om att kunna störta fransmännen och stoppa förtrycket. För att i sin tur förhindra rebellgruppernas spridning anlitar fransmännen spioner med vietnamesisk bakgrund som lätt kan nästla sig in i grupperna och kullkasta deras planer. En av dessa agenter är Cuong (Johnny Nguyen) som tillsammans med sin vän Sy (Dustin Nguyen) blint följer fransmännens order i tron om att de gör det rätta.

Under en attack mot franska statsmän ingriper Cuong och dödar medvetet en rebell i ung ålder. Sy lyckas dessutom arrestera rebelledarens dotter Thuy (Thanh Van Ngo) vilken han omgående brutalt försöker pressa på viktig information, detta för att han vid ett eventuellt gripande av Thuys fader är garanterad en befordran. I Cuongs sinne börjar dock andra tankar gro. Förtvivlad över att ha dödat en ung pojke och bestört av tortyren Thuy utsätts för riskerar han sitt liv genom att frita henne. De bägge tvingas fly staden med en hämndlysten regering och Sy hack i häl.

Truc ’Charlie’ Nguyen, med den romantiska komedin ”Chances Are” (2001) som enda tidigare film i bagaget, är regissör bakom detta verk som lämnade mig överraskad med positiva känslor. Under senare år har det blivit relativt sällsynt med filmer som lyckas kombinera både action och drama med fin utgång, och det är väl framförallt därför som Truc ror hem detta projekt. I ”The Rebel” återges Vietnamns kaotiska förflutna på ett ganska tilltalande vis och förmår samtidigt leverera lysande, explosionsartade kampsportsscener.

Om än inte fullständigt överväldigad av handlingen så är jag åtminstone tacksam för ett bra försök att skapa känslomässigt djup mellan rundsparkar och pistolraffel. Ur ensemblen är Johnny & Dustin Nguyen och Thanh Van Ngo några av faktorerna till det lyckade konceptet. Johnny är möjligtvis ingen exceptionell aktör men funkar likväl ypperligt som hjälte, och med den vackra och duktiga Van Ngo vid sin sida blir det desto bättre. Den för mig tidigare okända (men i USA tydligen populäre) Dustin Nguyen är otroligt slipad som den emotionellt svajande Sy, och i särklass den som hanterar samtliga moment med störst övertygelse.

Produktionsmässigt är det inte mycket som gör mig bitter. Förbättringar gällande kamerateknik och redigering skulle garanterat vara till filmens fördel, särskilt då dess första hälft tycks tämligen hetsigt sammansatt. Dessutom känns ljudspåret lagom skamfilat, särskilt under dess actionorienterade ögonblick.

I övrigt kan jag enbart uttrycka mig positivt om ”The Rebel” vilket är en kompetent actionfilm med anstrykning av förstånd, och sådant beundrar jag. I framtiden hoppas jag på ytterligare samarbete mellan det här imponerande gänget.

Av: Peter Nilsson (2007-12-13)