Recension: Secret

Secret (Bu neng shuo de. mi mi)

Skådespelare: Jay Chou Kit Lun, Kwai Lun Mei, Anthony Wong Chau Sang

År: 2007
Land: Hong Kong, Taiwan
Regi: Jay Chou Kit Lun
Manus: Jay Chou Kit Lun, To Chi-long

Secret är ett collagedrama men urskiljer sig från mängden bland annat genom sin utmärkande story och många tvister. Jay Chou regisserar och spelar huvudrollen som den nya studenten, även han kallad Jay, på den prestigefyllda musikskolan (påminner lite om den gamla goda tiden när karaktärerna i Hong Kong rullarna hette samma som i verkligheten). Secret börjar som vilken vanlig romantisk kärleksfilm som helst men utvecklas, inom inte alltför lång väntan, till något mycket mer. Det är ingen tvekan om att detta är en högkvalitativ produktion med många talanger, inte bara Jay Chou som utnämner sig själv till stjärna.

Ett snabbt ord om denna unge Taiwandaren för de som inte känner till honom. Detta är hans debutfilm som regissör men han har medverkat i filmer som bland annat Initial D och Curse of the Golden flower men han är mest känd för sin stora musikaliska talang som popstjärna där hans musikstil kombinerar västerländsk med österländskt som har blivit kallat för "Chou Style". Han blev tidigt upptäckt för sin enorma talang för piano, något som han inte är blyg för att visa upp i Secret.

Stort fokus ligger i just musiken. Jay Chou visar vart skåpet ska stå tidigt i filmen under en pianoversion av en breakdance duell. Tänk dig 8 mile fast med piano om du vill. Att spela piano kan nog inte bli så mycket coolare än såhär. När det gäller handligen så ljuger inte titeln, det är en hemlighet som inte ska talas om innan. Det är upp till tittaren själv att långsamt ta del och pussla ihop historien. För det är ett pussel som är vetenskapligt komplicerat, om inte omöjligt, men som har förenklats för att passa den romantiska delen i filmen. Detta är förlåtligt då min hjärna nöjer sig med att lyssna på det vackra pling-plong ljudet och njuta av det fina fotot med de tillfredsställande CGI effekterna. Jag förlåter det för den här gången i alla fall.

Med I rollistan har vi även Kwai Lun-mei som spelar Xiao Yu, a.k.a. Lilla Regnet. Som är den sockersöta, naiva, klasskamraten som tidigt fångar Jays intresse. Det är svårt att inte sympatisera med någon som spelar hundvalpsansiktet så väl. Inget triangeldrama utan det tredje hjulet som spelas av charmiga Tseng Kai-xuan och som har ett leende kapabel att förföra. Rutinerade Anthony Wong Chau-Sang som spelar Jays far, Chiu, står för den största delen av den komiska biten i filmen och gör en rollprestation värd att noteras. Med en rollista på över 100 titlar har Anthony Wong inga svårigheter att uttrycka rätt känslor.

Slutligen bör sägas att filmen må vara en bit överdrivet romantiserad och lite småfånig i vissa partier, om man inte är på rätt humör (jag menar kom igen, det finns andra sätt att vara romantisk på än att dela paraply i regnet eller skjutsa hem någon på cykeln en solig eftermiddag). Men en produktion av hög standard, magisk musik och en simplifierad story av ett komplicerat koncept som håller intresset uppe gör Secret till en utstickare och en av de få filmer man får missa från Taiwan detta år. Slutet ger plats för tolkningar, vilket visar att det första intrycket att den här filmen är förutsägbar inte stämmer. Men trots detta så räcker musiken för att göra Secret värd en andra titt. Alla kärlekspar därute, söndagkvällen är räddad. Ni andra kan spara denna till rätt tillfälle, om ni inte vill se en mästare vid pianot och den första av förmodligen många verk av denna talangfulle Jay Chou det vill säga.

Av: Martin Längkvist (2007-12-28)