lördag 30 augusti 2008

Recension: The Windmill Palm Grove


The Windmill Palm Grove (Jongryeonamu sup)

Skådespelare: Cho Eun-sook, Kim Min-jong, Kim Yu-mi, Lee Ah-Hyeon, Lee Kyeong-yeong

År: 2005
Land: Sydkorea
Genre: Romantik
Regi: Yu Sang-wook
Manus: Yu Sang-wook

The Windmill palm grove är ett klassisk koreanskt melodrama där handlingen utspelar sig under tre generationer kvinnor på en liten ö. Historien börjar med att In-seo (Kim Min-jong) återvänder till ön för en gästföreläsning på universitetet och berättar för sin kvinnliga medresande om hur han jobbade på ön för ett par år sen som jurist med patenträttigheter som specialämne.

Genom tillbakablickar får vi se honom komma till företaget och börja arbeta på kontoret där han ska vara under ett år och hur han träffar och börjar umgås med Hwa-yeon (Kim You-mi) som jobbar som svetsare på företaget och är en ung tjej som vantrivs väldigt mycket på ön. En kväll så dricker hon för mycket och som den gentleman han är så hjälper han henne hem och den sista biten ner mot huset i en dal är han tvungen att bära henne på ryggen. Han har fått veta tidigare att hon bor med sin sjuka mor och mormor och det är mormodern som sitter och väntar när han i mörkret närmar sig huset.

Det visar sig också att dom odlar palmträd i dalen. Av mormodern får han höra resten av historien, hur hon som ung flicka blev bortgift med en man som hade en dotter i hennes egen ålder (även hon spelad av Kim You-mi) och hur dom två kvinnorna blev bästa vänner trots fattigdom och mannens ständiga drickande och våld.

En dag så tar mannen med sig dottern och gifter bort henne och mamman försöker hitta henne och får till slut reda på att dottern finns på en annan ö. Dottern och modern återförenas till slut och plötsligt dyker det upp en ny man som lovar allt men det som blir kvar är ett palmträd som kvinnorna börjar odla och som blir ett av öns särdrag.

Sedan hoppar historien mellan dåtid och nutid och trots att historien berättas i tre olika plan så blir den inte särskilt svår att följa. Även om det är ett vanligt melodrama där tyngdpunkten ligger på kvinnornas kärlekshistorier så finns där också ett litet stänk av social kritik med klasstillhörigheten mellan juristen och svetserskan som en fråga. Historien som sådan är kanske inte särskilt originell men funkar hyfsat och miljöerna är som så ofta i koreanska filmer väldigt vackra.

Av: Ulf Lönn (2007-12-28)

Inga kommentarer: