Recension: Fong Sai Yuk

Fong Sai Yuk (Fong Sai-Yuk)

Skådespelare: Jet Li, Josephine Siao Fung Fung, Michelle Reis, Vincent Chiu Man Chuk, Paul Chu Kong, Sibelle Hu Hui Zhong, Peter Chan Lung, Chan Chun Yung, Adam Cheng Siu Chow

År: 1993
Genre: Martial art, komedi
Regi: Corey Yuen Kwai
Manus: Jeff Lau Chun Wai

Jet Li har blivit en av mina favoritskådespelare efter sin medverkan i Once a Upon a Time in China-filmerna där han visar att han både kan agera och är kapabel att utföra många riktigt snygga rörelser. Det är också i de filmer som utspelar sig för ca 100 år sedan i Kina som jag tycker att Jet Li gör bäst ifrån sig. Miljön tillsammans med väldigt snyggt koreograferade fighter och bra skådespelare är en vinnande kombination. Dessa två faktorer stämmer även in på Fong Sai Yuk, vilket gör den till en riktigt bra film.

Jet Li spelar en ung man vid namn Fong Sai Yuk som i filmens början medvetet förlorar en kampsportsutmaning där vinnaren får gifta sig med dottern till en av de mäktigaste männen i staden Canton. För att återupprätta Fong Sai Yuks heder bestämmer sig hans mor för att ställa upp i tävlingen, vilken hon vinner. Nu följer förvecklingskomedi mellan de två familjerna, men också en historia om en fruktad tyrann som vill ha tag i en lista där de som utmanar hans makt står skrivna. Denna lista får till varje pris inte hamna i hans ägo då rebellernas kamp blir avsevärt svårare.

Det finns många anledningar till att jag tycker att det här är en mycket underhållande film och en av Jet Li's absolut bästa. För det första händer det väldigt mycket i den, vilket gör att den aldrig blir långtråkig. Vi får se idrottstävlingar, förvecklingskomedi i olika sorters former, snygga slagsmålssekvenser med mera. Filmmakarna driver också en aning med sitt verk, vilket känns befriande.

När Jet Li visar upp sina färdigheter i kampsport så kan man inte bli något annat än imponerad. Han gör här många snygga rörelser och attacker. Man har använt sig av ganska mycket vajrar, men det blir inte så överdrivet att man tröttnar, utan de används i den mån som jag själv finner acceptabel. Alla scener där dueller utkämpas känns genomtänkta och är snyggt genomförda, men jag förväntade mig lite mer av slutfighten eftersom mina förväntningar på den trissades upp ganska rejält eftersom de tidigare slagsmålsscenerna var riktigt underhållande att se på. Tro nu inte att den är dålig, för det är den inte. Den är bra, men saknar det där lilla extra.

Sammanfattningsvis är Fong Sai Yuk är en väldigt bra film med snygga omgivningar, mycket sevärda slagsmålsscener, bra skådespelare, och även humor som jag fann underhållande. Ibland kan de "roliga" scenerna i östasiatiska filmer bli lite för ansträngda enligt mig, men här undviker man skickligt det. Fong Sai Yuk är film som starkt rekommenderas.