Recension: Goodbye Mr. Cool

Goodbye Mr. Cool (Gau lung bing sat)

Skådespelare: Stephanie Che Yuen Yuen, Ekin Cheng Yee Kin, Kwan Hoi San, Lam Suet, Rain Lau Yuk Chui, Jackie Lui Chung Yin, Karen Mok Man Wai, Chapman To Man Chat

Genre: Drama, action
Regi: Jingle Ma Choh Sing
Manus: Yeung Sin Ling, Susan Chan Suk Yin

Cool Dragon var en gång i tiden en fruktad mördare som skulle utföra ett jobb i Thailand, men under operationen tjallade hans kumpaner på honom, vilket ledde till att han fick sitta i fängelse i sex år. När filmen Goodbye Mr. Cool börjar beger han sig tillbaka till Hong Kong för att starta ett nytt liv, och detta gör han genom att hjälpa till på en väns restaurang. Det dröjer dock inte länge förrän han får besök av både sina gamla vänner och fiender, och dessutom får vetskap om att han har en son.

När jag kollade på filmens fodral så fick jag uppfattningen att detta skulle vara rakt igenom en actionfilm, men till min glada förvåning så visade det sig att detta är lika mycket drama som action. De flesta slagsmålssekvenser är med i filmens början och slut, och därimellan får man se hur Cool Dragon (spelad av Ekin Cheng) anpassar sig till sitt nya liv, hur relationen mellan honom och hans tidigare gängmedlemmar delvis har ändrats och hur han tar hand om sin son. Ett väldigt bra beslut av Jingle Ma att välja just detta upplägg eftersom denna film annars kunde ha känts som ytterliggare en traditionell actionrulle från Hong Kong. Jingle Ma (som står för både manuset och regin) har lyckats göra en film där man får följa många vardagshändelser men som inte blir tråkiga att beskåda. Man är ständigt intresserad av att få veta hur livet ska gå vidare för Cool Dragon. Ekin Cheng gör här en väldigt bra insats. Han framför alltid sina repliker på ett övertygande sätt. Det enda negativa i rollistan är barnet som spelar Cool Dragons son. Jag har alltid haft svårt för barn i östasiatiska filmer eftersom de ofta spelar över och högljutt häver ur sig kommentarer. Denna film är inget undantag. Man tycker att det måste ha funnits bättre barn som provspelade för rollen.

Utöver skildringar av vardagshändelser så dyker det upp några slagsmålsscener som utspelar sig både i filmens nutid och i tillbakablickar. Dessa är tyvärr inte några som man blir imponerad över. De är hyfsat snygga, men koreografin av slagsmålen kunde ha varit betydligt bättre. Den enda scen som är bra ur detta perspektiv är slutfighten. Men som sagt, Goodbye Mr. Cool är enligt mig lika mycket drama och här har man lyckats. Detta är en film som ständigt håller ens intresse uppe, främst för att den lyckas kombinera vardagsrealism med en gansterhistoria.