tisdag 26 augusti 2008

Recension: Boxer From Shantung


Boxer From Shantung (Ma Yong Zhen)

Skådespelare: Chen Kuan Tai, Cheng Hong Yip, David Chiang Da Wei, Ching Li (Cheng Li), Bruce Tong Yim Chaan, Leung Gwing Wan, Ku Feng (Guk Fung), Tin Ching, Chiang Nan, Feng Yi, Alan Chan Kwok Kuen, Chan Chuen, Chan Dik Hak, Chin Tsi Ang, Danny Chow Yun Kin, Fung Hak On, Mario Miliano, Brandy Yuen Jan Yeung, Yuen Cheung Yan, Yuen Man Tzu, Yuen Shun Yee, Yuen Woo Ping, Yuen Yat Chor

År: 1972
Land: Hong Kong
Genre: Martial art, kriminalare, action
Regi: Chang Cheh
Manus: Chang Cheh, Ni Kuang

Boxer From Shantung är en av de filmer med genrefavoriten Cheng Kuan-tai jag sett som mest fram emot. Detta beror dels på att Chang Cheh var ansvarig för regin och legenden Lau Kar-Leung samt hans broder Lau Kar-Wing stod bakom filmens omtalade fighter vilket givetvis inhyste stora förhoppningar. Några av kampsportsfilmens största namn inblandade i en och samma film kunde ju verkligen inte sluta illa och dagen då Celestial äntligen släppte den på dvd var jag inte sen med att skaffa mig ett exemplar. Vid hemkomsten åkte den omedelbart in i dvd spelaren och jag väntade mig en riktigt trevlig kväll. Men eftersom jag tycks olycksdrabbad vid filmval så gjorde den faktiskt inget större intryck på mig, bortsett från fighterna så lider The Boxer From Shantung av ganska många brister vilket tyvärr försämrar helheten.

Handlingen bör vara bekant för er som har sett Corey Yuen's hyfsade Hero från 1997, den är nämligen en remake på Chang Cheh's film. Chen Kuan-tai tar sig an rollen som Ma Yu-cheung, en fattig boxare som tillsammans med sin bror beger sig till Shanghai för att söka lyckan. Att förbättra sin lott i livet ter sig dock svårare än de väntat sig. Nästan omedelbart hamnar Ma i trubbel med de lokala gängen, men detta leder också till att vänskap blossar upp mellan Ma och Mr. Tan, ledaren över en av Shanghai's mäktigaste triadorganisationer. Ma bestämmer sig för att även han en dag ska kunna uppnå samma framgångar som Mr. Tan. Och med snabb verkan skrider han till handling genom att utmana Mr. Tan's värsta fiender och ta över deras områden.

Detta hade kunnat bli något riktigt härligt då jag alltid varit svag för gangsterhistorier och dylikt. Tyvärr infinner sig aldrig någon vidare gangsterstämning i Boxer From Shantung. Orsaker till detta är framförallt kulisserna vilka är mindre övertygande, allt för polerade och välstädade istället för den skitiga storstadsmiljö som bäst lämpar sig för dessa filmer. Trovärdigheten är dessutom som bortblåst då det är för tydligt att man befinner sig i just en studio. Kostymvalet föll mig inte heller i smaken, i stort sett varenda människa som dyker upp går klädda i likadana plagg förutom David Chiang som nog är den enda som skiljer sig från mängden. När det gäller rätt stämning så tycker jag att Corey Yuen lyckades betydligt bättre med sin Hero som lyckas skapa det utseendet jag så lätt fascineras av. Men så ska man kanske inte jämföra dessa heller då det skiljer några år mellan dem och de hade väl lite godare förutsättningar för Hero.

Skådespeleriet är av godkänd klass även om vi bjuds på relativt få utstickare, Chen Kuan-tai och David Chiang är väl egentligen bara de som gör skäl för sina namn. Oturligt nog är Chiangs roll på tok för kort och jag hade gärna sett honom få större utrymme. Chen Kuan-tai gör mig sällan besviken och även här, trots att det var en av hans första roller, så ger han oss ett schysst framträdande. Han har en härligt tuff attityd och passar utmärkt i roller av detta slag. Men trots att hans agerande är på topp och att det oftast är en ren fröjd att se honom så lyckas han inte bära filmen på sin axlar. Den brister nämligen i manus och tempo, handlingen är för rak utan spännande vändningar eller komplikationer för vår huvudrollsinnehavare som lyckas passera varje hinder utan större problem. Och även om nu fighterna dominerar speltiden så levererar inte mellanpartierna något som håller intresset uppe och följden blir för många långtråkiga sträckor.

Vad som gör denna film sevärd och nästan ett måste för alla kampsportsfanatiker är självklart fighterna. De överträffade till och med mina förväntningar som jag nämnt ovan var skyhöga. Koreografin av Lau Kar-Leung med broder är smått suverän och med Chen Kuan-tai i full aktion är det svårt att inte imponeras. Den jag minns med störst nöje är slutstriden mellan Kuan-tai och en mindre arme av fiender i ett värdshus. Våldsamt, blodigt och rejält uppiggande, en av mina personliga favoritscener med Chen Kuan-tai överhuvudtaget och skäl nog för att se filmen. Nu vet jag folk som gillar den här filmen betydligt mer än mig och många anser detta vara något av det främsta Shaw Brothers presterat inom kampsportsgenren. Som ni märkt blev jag besviken på en del saker och för var det bara fighterna som erbjöd riktig kvalite. Men låt inte mina ord stoppa er för det är möjligt att ni finner denna lika underbar som många andra, så är ni nyfikna ge den för all del en chans. Dessutom blir mitt betyg klart godkänt vilket vittnar om att jag fann viss underhållning i den.

DVD Kritik:

Ännu en finfin utgåva av Celestial som fortsätter att imponera. Bilden är i Anamorfisk Widescreen och den är skarp, klar och är fri från damm och repor. Väldigt imponerande med tanke på att filmen har några år på nacken. Textningen är klart godkänd, inga större grammatiska misstag men tyvärr är storleken på textrutan lite för liten. Extramaterialet består av en behind the scenes dokumentär som mestadels visar Chen Kuan-tai under en härlig uppvisning. Lite trailers och annat material finns också. Klart köpvärt släpp.

Av: Peter Nilsson

Inga kommentarer: