Recension: A Better Tomorrow

A Better Tomorrow (Ying hung boon sik)

Skådespelare: Ti Lung, Chow Yun Fat, Leslie Cheung Kwok Wing, Waise Lee Chi Hung, Emily Chu Bao Yee, Tien Feng, John Woo, Sek Yin Ji, Kenneth Tsang Kong, Chan Chi Fai, Baan Yun Sang, Ricky Cheung Kwok Leung, Gam Hing Yin, Hung San Nam, Lau Shung Fung, Leung Ming, Shing Fui On, To Wai Wo, Wong Hap, Yeung Sai Gwan, Patrick Leung Pak Kin, Tsui Hark

År: 1986
Genre: Action, drama
Regi: John Woo
Manus: Hing-Ka Chan, Suk-Wah Leung, John Woo

Brandon Lee sa en gång ”Det spelar ingen roll hur duktig du är, Har jag ett vapen och du står tio meter bort så är du historia” Även hans far Bruce Lee la sin åsikt i Enter the Dragon om varför ingen drar fram en 45 a och helt enkelt med ett högt pang avgör striden. Ja varför inte frågade sig Bey Logan också i sin bok Hong Kong action cinema från 1996. Före 1986 och A Better Tomorrow så var eldstrider inte något som var populärt. Man ville se kung fu och därför i många filmer så gick man igenom mycket besvär för att hitta på ursäkter så att poliser eller liknade inte kunde avfyra sina vapen och hjälten var tvungen att använda händer och fötter för att besegra sin motståndare. Det fanns ingen marknad för filmer med vapen i, publiken var inte intresserad av det. Jag nämnde i min recension av A Chinese Ghost Story att två filmer var av stor vikt för den här tiden runt 86-87, den ovannämnda och John Woo s A Better Tomorrow. Ordet Gunplay föddes samt det mer kända Heroic Bloodshed termen. Ordet Heroic Bloodshed kom från Rick Baker som jobbade då på magasinet Eastern Heros. Men vad som föddes med A Better Tomorrow var något stort samt två män som tittade framåt hela tiden, John Woo och Tsui Hark som båda skulle lämna ett stort avtryck i Hong Kongs film historia och samtidigt inspiration till filmskapare världen över.

Mark (Chow yun-fat) och Ho (Ti Lung) är två nära vänner som jobbar inom triaden och trycker falska pengar. Allt detta går bra (faktum så bra att Mark kan tända sin cigarett med sedlarna) och inga orosmoln finns på himlen. Ho s bror Kit som läser till polis vet inte om sin äldre brors kriminella handlingar och ser upp till honom som en naiv lillebror gör till sin storebror. Shing (Wasie Lee) är en orutinerad nybörjare bland Triaderna men får följa med Mark och Ho för att lära sig hur man sköter affärer och få erfarenhet. Ho s far som är sjuk ber nu sin son att sluta inom Triaderna innan hans yngre bror får reda på det. Ho nickar som svar och ett löfte har getts.

Nästa affär ska ske i Taiwan och Ho ber Mark att stanna kvar ifall något skulle hända. Han och Shing åker iväg till Taiwan. Väl på mötes platsen så märker Ho att något är fel. Han har rätt i det och ett bakhåll blandat med gansters och poliser rusar fram överallt. Dom båda kommer undan men Ho är skadad samtidigt som han tänker på vad hans far har sagt till honom. Han bestämmer sig för att ge upp och överlämna sig till polisen och ta sitt straff. Han ber Ching att fly vilket han också gör. Samtidigt i Hong Kong mördas Kit s och Ho s far. I dödsögonblicket berättar fadern sanningen om Ho för Kit. Han ber honom att inte hysa agg mot sin äldre bror. Mark som har fått reda på vem det är som bedragit hans vän tar ut en gruvlig hämnd i en scen som blev legendarisk inom filmvärlden. Hans ben blir dock illa skadat och han kan inte använda det ordentlig som förut.

Tre år har nu gått och Ho är frigiven och återvänder till Hong Kong för att leva ett hederligt liv. Mycket har förändrats när han varit borta. Hans bror hyser ett väldigt hat mot han och kan inte förlåta honom. Till sin fasa upptäcker han en dag Mark som nu tvättar bilen åt Shing och är inte mycket mer än en städare. Dom båda återförenas och vill bli hederliga medborgare. Detta är inte så lätt då Triaderna vägrar släppa taget om Ho samtidigt som hans bror förföljer honom ständigt i tron att han fortfarande är en bland Triaderna. Mark åt sin sida råkar ut för svårigheter och är den som drabbas värst. Snart kan han inte tåla mer från Ching och hans underhuggare. Det är nu bara en tidsfråga innan Mark och Ho drabbar samman med Shing och kanske även Kit som är fast besluten att sätta sin bror i fängelse.

Innan A Better Tomorrow kom ut så var pistoler och dess resultat samt hur det hela var filmat väldigt tråkigt. Martial Arts var vad folk föredrog. Detta ändrades radikalt då man nu fick se ett helt nytt sätt att hantera vapen på samt hur olika vinklar och slow-motion effekter faktiskt gjorde det spännande när folk sköts ner och blod stänkte överallt. Detta hade aldrig hänt förut på ett sådant sätt. Swordplay blev snabbt Gunplay då stilen av att hantera pistoler och liknade var ungefär hur man hanterade svärd i filmer. Principen är den samma. Man gör olika snygga saker med pistoler istället för svärd. John Woos ide att använda två pistoler kom från western filmer men han tänkte också att det skulle vara omöjligt för Chow yun-fat s karaktär att döda så många med bara en pistol. Man kan väl säga att två pistoler blev ett kännetecken för John Woos filmer framöver samt dom berömda slow-motion effekterna. Från början var det inte tänkt att filmen skulle få bli gjord alls för att John Woo inte hade tillräckligt med status som regissör men då klev hans gamle vän Tsui Hark in i bilden och lovade att han skulle producera filmen. Tsui Hark som var känd för andra filmer hade inga problem att få in pengar till filmen då hans namn redan var känt. Karl Maka som höll i pengarna på den tiden var en person som aldrig ville höra om manus eller liknade utan mest frågade hur mycket filmen kostade och hur mycket action som fanns med i filmen och sen var det oftast klart. Tänk om det var lika lätt att få ett tillstånd och pengar till en film idag.

En del kanske skrattar när dom ser olika solglasögon som är otroligt stora plus att bakgrunden och att alla kläder känns väldigt 80-tal. Låt mig då påminna att det är på 80-talet den här Triad historien utspelar sig på. Det var modernt då. Om 20 år kommer man lika säkert tycka att våran tid såg väldigt lustig ut. Den enda som förmodligen inte gått riktigt ur tiden är Chow yun-fat s rollkaraktär Mark som med sin långrock och solglasögon nog kan hålla måttet än idag. I många länder gick folk omkring i Marks mundering i flera veckor efter att filmen haft premiär fast det var mitt i sommaren och väldigt varmt. Det kanske säger lite om hur populär filmen blev. Dock ska man inte se bara på kläderna när man tittar på A Better Tomorrow. Dom lyckas att fånga vad som till en början verkar vara en idyll som senare bryts till en riktig bild hur det kan gå i Hong Kongs undre värld. Mot slutet finns det inga försköningar utan skrapar man lite på ytan så hittar man skiten som finns där under. Till skillnad från många andra filmer som förskönar Triaden så gör A Better Tomorrow just inte det. När det gäller kameravinklar och effekter så är detta gjort med en otrolig knivskarp prestation. När Mark sätter igång och pumpa ut kulor från sina två pistoler så håller man andan. Aldrig förr hade man sett något sådant utföras så snyggt och bra. Som Quentin Tarantino sa om en scen där Mark gömmer pistoler i blomsterkrukor för att senare använda vapnen i dom ”Det var helt briljant, Du kan se ett dussin amerikanska filmer innan du ser något så smart som det” Slutscenen är ett stycke historia bara den. Ni märker nog att jag gillar A Better Tomorrows action scener väldigt mycket. Här vet Mr Woo vad han gör.

Chow yun-fat var faktiskt inte alls tänkt för rollen som Mark. Många bad John Woo att byta skådespelare då en TV skådis oftast inte passar för film, även om Chow yun-fat hade gjort väldigt bra filmer före denna. John Woo valde att inte lyssna till kritiken utan höll kvar honom till karaktären Mark. Detta gjorde han rätt i då det blev ett stort genombrott för Chow yun-fat och han själv. Här spelar Chow yun-fat en skön och helt underbar karaktär. Han är inte personen som kan bestämma högst upp men han låter sig inte hunsas hur som helst. Han tror mycket på vänskap och ställer upp för dom som är hans vänner helhjärtat. Heder och respekt är något som han starkt tror på men han låter oss också se att han inte är mer än människa han också. Chow yun fat agerar strålande i denna film och det är inte svårt att se varför han är så populär. Ti Lung är nog mest känd från Shaw Brothers dagar. Han tar rollen som Ho på ett övertygande sätt. Man ser smärtan när han blir påmind av sin far hur Kit ser upp till honom. Hans beslut att ge upp sitt Triad liv för att bli hederlig är ingen dans på rosor då han blir påmind om sitt gamla liv både från sin bror Kit och också Triaderna som vägrar låta honom gå. Man får följa en man som inte helt olikt Mark tillslut helt enkelt inte kan se någon annan utväg än en slutliguppgörelse. Ti Lung gör en av sina bästa roller i A Better Tomorrow. Leslie Cheung som sorligt nog tog sitt eget liv gestaltar Kit med otrolig skicklighet. Man får verkligen känslan av när man ser honom för första gången att han är en naiv kille som älskar sin bror överallt annat. När dom tre åren har gått i filmen så tar han sin talang ett steg högre och han har helt plötsligt vuxit upp till en råbarkad polis som nu hatar sin bror istället. Leslie Cheung spelar ut allt detta och han gör det otroligt bra. Trots att han inte kunde någonting inom kampsport så är det roller som dessa som gjorde honom till den erkända skådepelare han var.

Många kan få för sig att det här bara är en film som handlar om Triaderna. Dom har bitvis rätt men det är också en film som tar upp kamratskap, broderskap, kärlek och hur svårt det kan vara att lämna sitt gamla liv hur mycket man än vill. Förutom all action så lyckas John Woo förmedla alla dessa känslor på ett övertygande sätt så att det känns mer än bara en action film med snygga scener i. Att A Better Tomorrow vann väldigt många priser på Hong Kong Film Awards är nog inte speciellt svårt att lista ut när man ser den men frågar man folk i Hong Kong så var dom inte speciellt förtjusta i den. Anledningen till det är allt våld och blod som förkommer i filmen. Dom gillar inte filmer som dessa speciellt mycket i Hong Kong utan föredrar komedi eller action komedier. A Chinese Ghost Story och A Better Tomorrow är bland dom två viktigaste filmerna som gjordes runt den här tiden. Två helt nya koncept föddes och Hong Kong blev en filmindustri att räkna med. Idag är det tyvärr ganska så tyst runt Hong Kong. Japan och Korea har istället börjat ta för sig ordentligt. Ska filmen ta ny fart i Hong Kong så bör det nog nästan ske med ett nytt genombrott som dessa två, något helt nytt och unikt.

Det kom två uppföljare på A Better Tomorrow samt massor av kopior. En del var sevärda andra inte. Men varken uppföljarna eller alla dessa kopior kunde konkurrera med originalet på en lång tid framöver. Ifall ni börjat intressera er för asiatisk film så bör ni se denna, ja det är nästan ett krav. Den har mycket och det kan också vara kul att se var en hel del av dagens action filmer fått sina idéer ifrån. Förutom dom underbara action scenerna så bjuds man av härligt skådespeleri, bra manus och man får ta del av ett stycke filmhistoria som var väldigt viktig för Hong Kong. Underbart helt enkelt.

Av: Johnny Wester