Recension: This Charming Girl

This Charming Girl (Yeoja, Jeong-hye)

Skådespelare: Kim Ji-soo, Hwang Jeong-min, Kim Hye-ok

År: 2004
Regi: Lee Yoon-ki
Manus: Lee Yoon-ki

Jeong-hae är en kvinna runt 25-30 år som lever ett anspråkslöst liv. Hon jobbar på ett litet postkontor, äter lunch ute med sina arbetskamrater och på sin fritid och helger sitter hon för det mesta inne och tittar på tv och äter hämtmat. Det som bryter mot dom vardagliga rutinerna är saker som en träff på ett hotell med en manlig bekant, en helkväll på baren med arbetskamraterna och hennes plötsliga infall att köpa en katt.

Plötsligt börjar det hända saker med henne, minnen från det förflutna dyker upp och hon börjar bli intresserad av en av kunderna på postkontoret. Dessutom så blir hennes döda mor mer verklig och finns alltid till hands i lägenheten för att ge goda råd.

Från att ha varit en ganska ytlig och ganska kylig observation av Jeong-hae ändras filmen efterhand till att bli en mer djupgående och komplex skildring av kvinnan och hennes alltmer kaotiska inre. Man förstår henne bättre och kan även känna empati med henne även om hennes ensamhet och sociala fumlighet inte beror på att hon skulle vara utstött eller mobbad, utan den är självvald.

Filmen har minimal dialog och en stor del av filmen bygger på att intresset för rollernas yttre och inre liv bibehålls. Mycket hänger givetvis då på hur väl skådespelarna framstår i sina roller och jag tycker att både Kim Ji-soo och Hwang Jeong-min lyckas väl och även Kim Hye-ok som spelar modern gör en mycket bra prestation. En ovanligt lyckad debut för regissören som även vunnit ett par priser med filmen.

This charming girl är en sån film som brukar dela tittarna i två läger, antingen tycker man den är tråkig och ointressant eller också finner man den väldigt fascinerande.

Av: Ulf Lönn (2008-01-23)