Recension: Guerrillas on the Plain

Guerrillas on the Plain (Ping yuan you ji dou)

Skådespelare: Du Defu, Fang Hua, Guo Zhenqing, Wang Enqi, Zhang Ying

År: 1955 el. 1956
Land: Kina
Genre: Krig, drama
Regi: Su Li, Wu (Zhaoti, Feidi, Zhaodi?)

Hösten 1943. Japanska styrkor genomför i norra Kina en destruktiv attack mot kinesiska trupper som försöker hindra det japanska imperiets framfart. Ledaren för en mindre gerillagrupp, Li Xiangyang (Guo Zhenqing) får en brådskande order från en överbefälhavare att han genast måste bege sig till huvudkvarteret. Väl där ges han uppdraget att försöka hejda japanernas frammarsch, detta enbart med en liten grupp rebeller. Dessutom måste han även försvara en by som förvarar förnödenheter åt de kinesiska soldaterna.

”Guerillas on the Plain” är en sällsynt kinesisk krigsfilm. Jag kom över den under en resa i Beijing på engelsktextad dvd. Jag förmodade att det inte skulle innebära några problem att komma över lite info om själva filmen. Det visade sig dock vara betydligt svårare än väntat.

Efter en halv dags sökande så lyckades jag i varje fall hitta lite småtexter, men inte mer än så. Filmens huvudrollsinnehavare, Guo Zhengqing avled år 2005, 78 år gammal. I hemlandet blev han populär i gestaltandet av den historiske hjälten Li Xiangyang ”Double Guns”. Han fick på grund av sitt utseende nästan alltid spela folk ur arbetarklassen eller som anställd till kommunisterna. En av regissörerna, Su Li vars verk knappt är kända utanför Kina dog även han 2005. Han var då 88 år gammal. Förutom ”Guerrillas on the Plain” är han mest berömd för filmen ”Red Kids” och musikalen ”Third Sister Liu” som sägs vara den bästa av dem.

Även om jag förstod att kommunistregimens propaganda troligtvis skulle användas flitigt genom filmens gång så var det ändå ett alster jag såg fram emot. Att den är så pass otillgänglig medförde bara ett större intresse. Det visade sig i alla fall bli en ganska trevlig skådning som gav en liten insyn hur dåtidens kinesiska filmindustri såg ut. I skrivande stund är detta nämligen den äldsta kinesiska produktionen jag hittills kommit över.

Trevlig skådning ja, däremot inte en perfekt sådan. Dess största brist ligger huvudsakligen i karaktärerna som framställs som lite väl muntra och entusiastiska. Folk som inleder en strid med ett leende på läpparna känns inte direkt verklighetstrogna. Detta gäller särskilt Guo Zhenqing som i övrigt agerar relativt bra. Denna agitation framställer de medverkande som världens kanske viktigaste hjältar, och deras roller i historien överdrivs ordentligt. Att sådana här inslag skulle existera var dock föga förvånande. Kommunistregimen ville visa hur hängivna och betydelsefulla gerillaarméerna var under kriget. Visst det är i viss mån korrekt, men mestadels känns det fånigt med dessa polerade individer.

I filmen talar alla givetvis mandarin med undantag för den japanske generalen som yttrar några få meningar på sitt tungomål. Realismen lider dock inte nämnvärt av detta. Vad som kom lite som en överraskning var hur pass välgjord produktion ändå är. Jag har ingen aning om hur stor budget som användes men i stort sett allt utom ett tåg av modellformat ser skapligt ut. Miljöer, kulisser och kamera används ganska föredömligt och medför en rad tjusiga sekvenser. Den pampiga orkestermusiken bidrog med en uppsluppen min från min sida. Tycker att den passade ypperligt med undantag för några enstaka överdramatiserade slingor. I krigsväg levereras det en rad strider mellan Japanska styrkor och den kinesiska rebellarmén. De må vara något daterade, men med tanke på filmens ålder så håller de ändå förhållandevis bra kvalitet.

Det är svårt att bedöma en sån här typ av film. Eftersom jag är medveten om att den omfattar partier med ytlig propaganda och säkerligen avvikelser om de inblandades egentliga beteende så innebär det en betygssänkning. Samtidigt är propagandaspridning något som återkommer i många länders krigsskildringar, och jag antar att det nästan är sånt man får vänja sig vid. Jag tror dessutom inte att den här filmen kommer påverka många anmärkningsvärt över 50 år efter sin premiär. Därtill är ”Guerrillas on the Plain” i sin helhet en bitvis oerhört underhållande film som bör uppskattas av de flesta krigsfilmsentusiaster. Och detta trots att åldern har satt sina tydliga spår. Trist bara att det verkar så gott som omöjligt att få tag på denna film.