Recension: Men Behind the Sun

Skådespelare: Hsu Gou, Tie Long Jin, Zhaohua Mei, Zhe Quan, Gang Wang, Runsheng Wang, Dai Yao Wu, Andrew Yu

År: 1988
Land: Kina, Hong Kong
Genre: Drama, krig, skräck
Regi: Tun Fei Mou
Manus: Mei Liu, Wen Yuan Mou

Men Behind the Sun är en makaber krigsskildring där vi får en inblick i hur arbetet på den Japanska forskningsstationen Camp 731 gick till. Det var under ett skede i kriget då Japanerna var desperata, ett nederlag var i antågande och nya vapen behövde konstrueras för att vända krigslyckan. Camp 731 var ett topphemligt projekt som bringades till existens för ett syfte, att med hjälp av försökspersoner framställa biologiska krigsmedel. De händelser som utspelades där hör till de mest förskräckliga i modern historia men har mörklagts av den Japanska regeringen. Merparten av bevismaterialet förstördes när Japanerna började förlora kontrollen över Asien, Camp 731 raserades och inga fångar lämnades kvar i livet. Att åskådliggöra denna mörka episod för allmänheten har därför komplicerats. Men Tun Fei Mou lyckades efter flera år av efterforskningar sammanställa en spelfilm vilken tar oss med bakom murarna på Camp 731.

Ursprungligen så var Men Behind the Sun tänkt som en ordinär dokumentärfilm, men detta var ogenomförbart då det helt enkelt inte förekom tillräckligt med material för en sådan. Att Tun Fei Mou ändå bestämde sig för att realisera arbetet, fast i annan karaktär var ett utmärkt val. Händelser som dessa bör uppmärksammas, och trots att experimenten i Camp 731 var lika obarmhärtiga som de Tyska koncentrationslägrens (om inte ännu värre) så är detta en incident som nästan aldrig diskuteras eller nämns i historieböcker. Tun Fei Mou var så mån om att projektet skulle slutföras, det var för honom oerhört personligt att få återge händelserna i Camp 731 och inledningsvis var han beredd att finansiera allt själv. Han erhöll inget ekonomiskt stöd från den Kinesiska regeringen då denna ansåg att det var politiskt ogynnsamt att stödja ett sådant arbete. En tid därefter erbjöd sig dock en Kines av personliga skäl att stödja filminspelningen, även om det skulle innebära en ekonomisk förlust för bolaget.

Jag har förstått att ett flertal recensenter kritiserar Tun Fei Mou för att ha producerat Men Behind the Sun enbart med syftet att leverera vämjeliga gorescener. Detta utan någon tanke på övriga moment såsom karaktärsutveckling eller framåtdrivande handling. Men deras påståenden kan jag omöjligt instämma med. Tun Fei Mou har personligen konstaterat att hans avsikt med produktionen var att utan några som helst försköningar visa den råa sanningen, att upplysa om en nations bestialiska handlingar och strunta i allt vad uppdiktad story heter. Detta är ett brott mot mänskligheten som inte bör presenteras i fiktiv anda. Tonvikten är därför avsiktligt lagd på att visa grymheterna i Camp 731 och försöka upplysa om Japanernas intention med att bli störst inom bakteriologisk krigsföring.

Det hålls sannerligen inte tillbaka gällande effekter utan Tun Fei Mou är så grafiskt närgången som möjligt under alla dess våldsrelaterade sekvenser. Effektmakarna har arbetat hårt med att få filmens olika tortyrscener verklighetsbetonade. Vi får erfara makabert pinande i form av olycksoffer som får uthärda timtal ute i extrem kyla. Vatten töms på offrens armar tills de frusit, sedan sänks deras isbelagda armar ner i tempererat vatten vilket får all vävnad att frigöras från skelettet. Andra har oturen att uthärda gaser tills dess att de avlider. En Kinesisk man blir placerad i en tryckkammare varpå hans inre organ pressas ut ur hans anus. Hela grupper fjättras vid trädstolpar ute på större slätmark där Japanerna sedan fäller bomber av olika slag runtomkring dem. Detta för att observera och bedöma fångarnas skador de tilldragit sig av projektilerna. Filmens mest beryktade scen är dock den som involverar en detaljerad obduktion av en ung pojke. Att just den här sekvensen har blivit vida känd beror främst på att pojken som får sina organ avlägsnade är verklig. Ett äldre par skänkte den redan döda pojken till Tun Fei Mou då de ansåg att det kunde vara ett hedervärt sätt att göra något för det Kinesiska folket. Männen som dissekerar pojken är riktiga läkare.

Vad som exponeras för våra ögon är enormt motbjudande och ger upphov till rysligt starka känslor. Trots att man sällan presenteras för någon av karaktärerna så känner man en oerhörd vrede över illdåden som begicks i Camp 731. Försökspersonerna är betydelselösa trälar, enbart dugliga att tjäna Japanernas syften, något som jämt resulterar med döden. Bara tanken på att människor behandlades så här gör mig illamående. Att Men Behind the Sun fick ett chockartat mottagande i Kina förvånar knappast. Tun Fei Mou själv bestyrker ryktena om att 16 personer ska ha avlidit under filmvisningen i Kina. Myndigheterna förvarnade inte publiken om vad de skulle få bevittna och filmen marknadsfördes aldrig vilket medförde att åskådarna var helt ovetandes av vad som väntade dem. Upplevelsen var för de flesta obeskrivligt chockerande, vilket i sig är helt förståeligt. Att få se sina landsmän dö på ett så ohyggligt och omänskligt sätt bör skaka de flesta, åtminstone alla med en gnutta medkänsla i kroppen.

Det känns orätt att bedöma en film som Men Behind the Sun med samma tillvägagångssätt jag brukar använda mig av när det är fråga om spelfilmer. För det första rör det sig inte om en normal film, dess syfte är inte att ge oss ingående karaktärsbeskrivningar och den dramaturgiska uppbyggnaden sällar sig inte till det normala. Upplägget kan lättast beskrivas som en dokumentation av förhållandet på forskningsstationen och som skildring av denna tid är filmen ytterst sevärd. Ser man till produktionens övriga aspekter såsom skådespeleri, musik och utseende är den däremot allt från skaplig till rent förkastlig. Den har även en ordentligt kontroversiell scen som fördärvar helheten. Jag syftar på en obehövlig sekvens där en katt släpps in i ett rum, fyllt med råttor. Det behövs nog ingen närmare förklaring om hur det slutar. Trist och omotiverat minst sagt, men det drar mig ändå inte från att rekommendera Men Behind the Sun. Jag tycker inte att man ska avfärda den som en typisk exploitation, filmen är betydligt mer än så och ger oss en "väldigt" genomträngande syn på hur en nation använde sig av andra människor för att uppnå sina mål. En sista varning dock, detta är inget för de kvackmagade, filmen är brutal, riktigt brutal, och vare sig du vill eller inte, du kommer minnas den.

Ett tips för er som vill läsa mer om händelserna i Camp 731 är att besöka följande länkar: