Recension: Human Lanterns

Human Lanterns (Ren pi deng long)

Skådespelare: Anthony Lau Wing, Lo Lieh, Chen Kuan Tai, Tien Ni, Sun Chien, Choh Seung Wan, Lam Sau Kwan, Lo Meng, Ngaai Fei, Siu Yam Yam, Chan Ga Kei, Cheng Miu, Cheung Chok Chow, Fung King Man, Ha Ping, Hon Lai Fan, Lam Chi Tai, Sek Gong, Shum Lo, Wang Han Chen, Wong Ching Ho, Wong Mei Mei, Wong Pau Gei, Ringo Wong Chi Ming, Yuen Bun, Yuen Wah

År: 1982
Genre: Skräck, martial art
Regi: Sun Chung
Manus: Ni Kuang, Sun Chung

Tan Fu "Chen Kuan-tai" och Lung "Lau Wing" är två rika och inflytelserika män i en liten by, de är också värsta rivaler då de båda vill uppnå en högre status i samhället. Årligen anordnas en prestigefylld festival där folk tävlar om vem som kan tillverka den vackraste lyktan. Lung vill självklart se sig själv som en vinnare men då han inte kan tillverka några själv så får han ett råd att söka upp Chao "Lo Lieh" som tydligen ska vara väldigt skicklig inom det området. När Lung och Chao träffas får de bägge en smärre chock, för många år sedan duellerade de mot varandra varav Lung gick segrande ur striden och sårade Chao för livet.

De lägger fiendeskapen på hyllan och lovar att hjälpa varandra, Chao tillverkar lyktan och Lung bidrar med pengar. Med tiden börjar dock en rad mystiska incidenter inträffa, Tan Fus syster kidnappas och genast anklagas Lung för att ha begått brottet. Polischefen Pan "Sun Chien" kopplas in i fallet för att hålla ett vakande öga på den misstänkta. Det dröjer inte länge förrän misstankarna släpps, Lungs fru blir även hon bortförd. Tan Fu och Lung inser att de har en gemensam fiende, en maskerad sådan som inte har fredliga avsikter.

För många kan dessa filmer med en blandning av Kung-Fu och skräck anses aningen besynnerliga, det är är ju ingen vanlig kombination för oss i väst precis. Skräckfilmer med en betoning av Kung-Fu har visserligen synts i några få verk av Brittiska Hammer bla. "Legend of the Seven Golden Vampires" men de var ju förstås samproduktioner med Shaw Brothers. Jag är ingen expert inom området men uppfattningen jag fått av dessa filmer är för tillfället mycket positiva, eftersom jag gillar båda elementen så är det en välkommen blandning. "Human Lanterns" är en av de bättre jag skådat, humorn hålls till ett minimum något jag är tacksam för. Visst humor kan funka perfekt, ta bara Ricky Laus "Mr. Vampire" som exempel, den hör ju till mina favoriter från Hong Kong någonsin. Däremot tror jag att något sådant som humor hade knasat ihop det rejält för denna film, den passar helt enkelt mycket bättre med seriösare drag.

För att sänka era förhoppningar något måste jag säga att det är relativt tunt med skräck, scenerna som involverar detta ämne är bitvis på tok för korta och någon riktig stämning skapas sällan. Jag hade personligen uppskattat om historien hade kretsat mer kring den galna lampmakaren Chao, för dessa scener är verkligen strålande. Mycket av speltiden kan istället jämföras med vilken swordplay film som helst, med detta menar jag inte att den saknar originalitet eller så. Nej intrigen mellan Tan Fu och Lung är för det mesta intressant och skapar en slags ondskefull stämning som garanterat kommer fånga de flestas intresse. Det är kanske också det som gjorde det svårare att sympatisera med de bägge huvudkaraktärerna till en början. Både Tan Fu och Lung beskrivs som giriga män, ingen förskönas med någon speciell godhet och det var svårt att veta vem som menades som den gode. Med tiden märker man åtminstone hur saker och ting verkligen står till.

Skådespeleriet är på absolut topp, Chen Kuan-tai är mycket imponerande som Tan Fu, hans karaktär kanske inte fick så mycket utrymme den förtjänade men under de stunder han syntes i bild så spelade han magnifikt. Sun Chien som här syns som den något taffliga polischefen är även han en duktig skådis, han överglänste väl aldrig men gav helt klart ett godkänt framförande. De två som stal showen var tveklöst Wing Lau och Lo Lieh. Tony Lius karaktär var kanske den som gjorde djupast intryck på mig, han hade sådana härliga drag och en fantastisk utstrålning. Han har verkligen känslan att kunna framstå både som en mycket elakartad man men samtidigt något hjältemodig och hjälpsam. Lo Lieh som sorgligt nog avled år 2002 är möjligtvis det starkaste namnet som används i filmen, och med all rätt bör han få mycket av äran. Han är minst sagt strålande som den galna lampmakaren Chou, ingen hade kunnat överträffa honom i denna roll han är som klippt och skuren för. Hans namn är definitivt ett man kan lita på, det är inte ofta han sviker.

Chung Sun, filmens regissör var ett förhållandevis nytt namn för mig, tidigare har jag bara tagit del av hans "City War" som förövrigt är en trevlig actionrulle med Chow Yun Fat och Ti Lung. Jag kunde inte direkt se någon likhet i form av regi men jag har nu skaffat ett förtroende för honom och kommer säkerligen skaffa fler av hans verk snarast möjligt. All ära ska kulisskaparna ha, det är inte ovanligt med vackra miljöer i dessa Shaw Brothers titlar och detta är långt ifrån ett undantag. Allt från inredningen inne i husen till de mystiskt vackra trädgårdarna är så perfekt sammanlänkade med filmen det bara går, och tillsammans med den suveräna ljussättningen och kameravinklarna blir det en riktig fröjd för ögat. Även kostymerna och övriga detaljer är skött med stor perfektion.

Tong Gaai och Wong Pau Gei, filmens ansvariga för koreografin visste garanterat vad de sysslade med. Långa, intensiva och spännande svärdsfighter finns i stor mängd, aldrig så stor att det blir uttjatat. Lo Lieh är förträfflig när det kommer till att visa upp sina kunskaper inom kampsort, han rör sig smidigt och slåss som en vild tiger. Även Chen Kuan-tai och Wing Lau håller sig i det översta skiktet men blir ändå överglänsta av Lo Lieh som är svår att överträffa. Det är en del fightsekvenser där användandet av linor är ganska väl använda, något ni kanske vet att jag inte alltid är så glad för. Till en historia som denna kändes det ändå nödvändigt med dessa inslag och de var dessutom snyggt genomförda.

I det stora hela är "Human Lanterns" en mycket bra film som med en effektivt berättad historia skapar en mycket intrigfylld och mörk stämning. De aktörerna som finns sköter sig alla utomordentligt varav Lo Lieh och Wing Lau är de som presterar bäst. Fighterna är av det brutalare slaget och mycket läckert utförda. Miljövalet är även det oerhört passande och tillför mycket energi och stämning. Filmen är däremot inte helt fläckfri, skräckmomenten kändes för få och man fick aldrig någon riktig kick av det hela.