Recension: Holy Virgin vs. The Evil Dead

Holy Virgin vs. The Evil Dead (Mo chun jie)

Skådespelare: Donnie Yen Chi Tan, Pauline Yeung Bo Ling, Ken Lo Hui Kwong, Ben Lam Kwok Bun, Kathy Chow Hoi Mei, Sibelle Hu Hui Zhong, Robert Mak Tak Law, Hsu Hsia, Lee Ho Kwan, Chui Fat, Chui Hei Man

År: 1990
Genre: Action, fantasy, erotik
Regi: Chui Fat, Wong Chun Yeung

En universitetslärare vid namn "Sword Cheung" är på nattligt beachparty med sin klass (av tjejer) när en fasansfull sak inträffar. En demonisk varelse dyker utan vidare upp och mördar alla hans elever men skonar Mr.Sword. Detta väcker givetvis polisens intresse och han blir genast deras huvudmistänkte, men släpps emot borgen. Det är nu upp till honom (med hjälp från en polis som tvivlar på hans skuld) att bevisa sin oskuld. Efter lite strul hit och dit leder spåren till en Thailändsk demon och det visar sig att han måste ta hjälp av en prinsessa (The Holy Virgin) från en stam långt in i djungeln för att besegra demonen.

Titeln på den här filmen är helt hysterisk och utlovar mycket, om man sedan tar reda på storyn så är även den minst sagt exotisk och spektakulär. M.a.o. bäddar det för en totalflopp, det är sällan filmer dem sådana titlar och story lever upp till vad de lovar. Men se det här som ett undantag, filmen är helt suverän! Den börjar med lite naket i en pool och fortsätter med en mycket lovande masaker på en strand som filmas väldigt stämningsfullt i ett rödaktigt mystiskt ljus.

Den hör till de första "Kategori III" filmerna och har därför en hel del nakenhet i sig (men inte riktigt så mycket sex som man hoppas på), några smaskiga gorescener och en hel del kung-fu och komedi. Den är alltså ett hopkok av olika genrer men fungerar bra och känns aldrig tillgjord eller hoppig med sina många influenser. Kung-fu scenerna är fantasifyllda, snabba och mycket bra. Att namn som Donnie Yen återfinns i huvudrollerna borgar ju för kvalitet.

Om ni planerar en grabbkväll med popcorn, några öl och ett gäng helt sanslösa och fartfyllda filmer är det här ett utmärkt val. Titeln förpliktigar till en tung rulle och till skillnad från så många andra filmer med coola omslag och titlar som suger så är det här en mycket sevärd och sanslös film. Något ni Hong Kong fans måste se och en alldeles utmärkt introduktion för ert som är lite nyfikna på Asiens stora utbud av kultfilmer men som inte sett så många. Efter den här kommer ni vara fast och lär definitivt vilja se mer i samma stil.

Av: Christoffer Lyrhed