Recension: Den Vilda Flykten

Den Vilda Flykten (Kakushi-toride no san-akunin)

Skådespelare: Toshirô Mifune, Misa Uehara, Minoru Chiaki, Kamatari Fujiwara, Takashi Shimura, Susumu Fujita, Eiko Miyoshi, Toshiko Higuchi, Koji Mitsui, Shiten Ohashi, Kichijiro Ueda, Ikio Sawamura, Tadao Nakamaru, Rinsaku Ogata

År: 1958
Genre: Drama, äventyr, action
Regi: Akira Kurosawa
Manus: Shinobu Hashimoto, Ryuzo Kikushima

Den vilda flykten är en klassiskt berättad äventyrshistoria som utspelas under det japanska 1500-talet som så många andra av regissörens filmer. Handlingen är enkel, prinsessan Yuki (spelad av Misa Uehara som i filmen gör sin debutroll) måste föras genom fiendeland av sin närmaste man general Rokurota Makabe (Toshiro Mifune gör en bra rollprestation) tillsammans med en guldskatt. Dom båda får hjälp av två giriga bönder som flytt från ett fångläger. Bönderna har råkat snubbla över guldet som är gömt i träpinnar och generalen lovar att dom ska belönas rikligt om dom hjälper till att föra flickan och guldet till en säker destination.

För att bönderna inte ska förstå att det är den efterlysta prinsessan så låtsas hon vara stum och sällskapet utökas under resan med en flicka som prinsessan hjälper från en bordell. Vilket också gör att gruppens ändrade sammansättning försvårar fiendens letande efter prinsessan. Bönderna är giriga och försöker fly med guldet flera gånger men eftersom dom också är väldigt fega så tvingas dom tillbaka till gruppen när fara hotar.

Historien är spännande och innehåller ett flertal olika vändningar som skapar ett fortsatt intresse för figurerna i filmen. Dom båda bönderna står för filmens humor och deras snåla, fega, giriga och tjatande karaktärer är en bra kontrast till Toshiro Mifunes stenhårda general och den egensinniga prinsessan.

Något som är lite tråkigt och vid det här laget uttjatat är att filmen skulle ha varit en inspiration för George Lucas och hans film Stjärnornas krig. Om han har baserat robotarna i Stjärnornas krig på bönderna i Den vilda flykten så är det en väldigt svag länk mellan filmerna och jag tror inte att något Lucas-fan kommer att titta på Den vilda flykten bara för den lilla kopplingen. Likadant med Kurosawa-fans, dom bryr sig inte säkert inte om rymdfilmen heller enbart för den kopplingen. Anledningen att jag tar upp det är givetvis att Sandrews skriver om det på fodralet och jag tycker att filmen är tillräckligt bra utan att man behöver koppla Den vilda flykten till Stjärnornas krig eftersom det inte handlar om en ren kopia eller en remake.