Recension: Hell's Ground

Hell's Ground (Zibahkhana)

Skådespelare: Ashfaq Bhatti, Sultan Billa, Osman Khalid Butt, Rubya Chaudhry, Rooshanie Ejaz, Najma Malik, Salim Meraj, Haider Raza, Rehan , Kunwar Ali Roshan

År: 2007
Land: Pakistan
Regi: Omar Khan

Dagens aqenda är Pakistans första splatterfilm, Zibahkhana. Den har visats över hela världen under namnet Hell's ground på diverse festivaler, förutom i sitt ursprungsland där det lär dröja ett tag till innan den får en officiell release. Filmen skapades av Omar Ali Khan som finansierade den med hjälp av pengar från sin kedja med glasskafeér, med lite hjälp av Pete Tombs, en av personerna bakom Mondo Macabro som släppt en hel del intressant exploitation på dvd. Givetvis så lät ju detta hur intressant som helst för en splattergottare som mig och jag var tvungen att inhandla den på dvd. Filmen vann en hel del priser och har fått ett flertal bra recensioner så då är frågan - är filmen värd det?

Filmens handling är i synnerhet enkel - det är en kärleksfylld ripoff till Motorsågsmassakern där ett antal ungdomar åker iväg i en gammal folkvagnsbuss för att gå på en konsert. Det är den tuffa killen, den blyga tjejen, den tuffa tjejen, etc - varje klyscha som existerar. På vägen dit passerar de en förbjuden plats, den så kallade Hell's ground och det dröjer inte länge förrän de attackeras av zombier och en av dem blir biten. Det står nu inte på förrän de är vilse och med tom tank mitt ute i ingenstans och någonting iklädd en burkha börjar ha ihjäl dem en efter en...

Gränsen mellan ren ripoff och kärleksfylld hyllning är hårfin och Hell's ground ligger någonstans där precis på gränsen. Vad som räddar den från förfall är just miljöerna och kulturen som filmen är inspelad i. Att en person som är klädd i burkha skulle vara skräckinjagande var en sak som jag var lite osäker på innan jag såg filmen men jag måste säga att det fungerar alldeles utmärkt. Men utöver detta så är det tyvärr faktiskt inte mycket som står ut. Omar Khans regi är godkänd men ingenting speciellt. Att det är en debutfilm har givetvis en hel del med detta att göra och då man faktiskt kan känna bitvis att han verkligen gillar genren så kan han nog bli något att hålla ögonen öppna efter, om han nu skapar något lite mer eget. En annan sak som drar ner betyget är skådespeleriet, först och främst de fem ungdomar som beger sig ut i vildmarken där talangerna varierar kraftigt från halvtaskigt till ok. Filmen är heller inte speciellt blodig. Lite gore är det, men det mesta är när man får se vad som hänt efteråt fast å andra sidan så kan det ju vara jag som är kinkig. Scenen med zombierna passar heller inte in speciellt bra. Den har ett ok skäl för att vara där (som man får reda på om man lyssnar på det relativt intressanta kommentarspåret på dvdn) men de dyker upp, är med i 5 minuter och sen övergår filmen helt till den burkhabärande galningen och dennes familj som största hotet.

Jag antar att jag hade lite för höga förväntningar på den här filmen. Den är absolut inte dålig och relativt välfilmad, men med ett manus som är en karbonkopia av Motorsågsmassakern och inga egna ideér så blir det definitivt svårt att ställa sig i samma hyllningskör som finns ute på internet. Med en relativt tät stämning och riktigt skön musik (en blandning av vanlig skräckfilmsmusik och gamla pakistanska popdängor) så finns det i alla fall många filmer som är betydligt sämre. Har man inte alltför höga krav så är detta utmärkt underhållning.

Av: Joachim Andersson (2008-08-05)