lördag 30 augusti 2008

Recension: A*P*E


A*P*E (King Kongui daeyeokseub)

Skådespelare: Rod Arrants, Joanna Kerns, Lee Nak-hun, Alex Nicol, Jerry Harke, Woo Yoin Jang, Paul Leder, Bob Kurcz, Larry Chandler, J.J. Gould, Charles Johnson, Choi Sung Kwan, Jules Levey, Walt Myers, Woo Yeon-jeong, Josh Luckritz

År: 1976
Land: Sydkorea, USA
Genre: Sci-Fi
Regi: Paul Leder
Manus: Paul Leder, Reuben Leder

Jag försöker egentligen undvika filmer som kan anses vara så "dåliga att dom är bra", men ibland är det dom svåra undvika. Själv anser jag att jag enbart ser "bra" eller "mästerlig" film, oavsett genre eller motivation med filmen. När det gäller APE så blir till och med jag själv tveksam. Gillar jag den för att den är såpass skräpig som den är, eller gillar jag den för att den är bra?

Filmen snurrade färdig i min DVD-spelare för cirka fem minuter sedan och jag har redan glömt bort delar av den tunna handlingen. Men det jag minns är att King Kong * ... sorry, "apan" slåss med en haj i början (som är GIGANTISK) och förstör en liten hamnstad. Sedan så börjar den lååååångsamt bege sig in i Sydkorea där den attackerar byar, skrämmer skolbarn och blir småkåt på en amerikansk filmstjärna som spelar in sin nya film där (och det verkar som om alla scener hon är med i handlar om att hon blir våldtagen!).

Hennes pojkvän är journalist och blir naturligtvis intresserad av apan som härjar i obygden och tillsammans med sin koreanske militärpolare så åker dom ut och letar. Samtidigt så inser ju både den amerikanska och den koreanska armén att man måste försöka få stopp på apan och börjar jaga den med helikoptrar och pansarvagnar.

Typ det är handlingen. Allt vackert konstruerat med stundtals taffliga miniatyrer, effekter från helvetet (det finns ett par visuella effekter som antagligen är bland dom sämsta jag sett, Yongary ser ut som Lord of the rings i jämförelse), koreaner som uppenbarligen inte vet vad dom säger när dom härmar engelska ljud, en del okey skådespelare, massor med glimten i ögat och alldeles för många saker som flyger in mot kameran (och ibland faktiskt träffar den!) eftersom filmen ursprungligen också är filmade i 3D.

Dock har den ett hyfsat tempo, och med jätteapor som gör Fuck You-gester, skärpa som sällan ligger på det som är viktigt i scenen och massor av tekniska tabbar, så blir den ändå ganska underhållande.

Men bra vette fan. Dock så handlar det trots allt om asiatisk monsterfilm, åtminstone till femtio procent då det är en samproduktion med USA, så det förlåter det mesta. Själv äger snart nästan alla officiella och inofficiella King Kong-filmer och detta kanske inte är den bästa av dom asiatiska, men trevlig exploitationunderhållning för stunden.

Håll utkik efter regissören Paul Leders cameo, som "Dino", en uppenbar drift med megaproducenten Dino De Laurentiis, som producerade 1976 års King Kong-remake.

* P.S. För övrigt så kallas apan för King Kong vid två tillfällen i filmen, om än i skämtsam ton.

Av: Fred Andersson (2008-05-16)

Inga kommentarer: