Recension: Eyes of Dawn (Tv-serie)

Eyes of Dawn (Yeo-myoung-eui Noon-dong-ja)

Skådespelare: Choi Jae-sung, Chae Si-ra, Park Sang-won, Park Geun-hyung

År: 1991
Genre: Krig, drama
Regi: Kim Jong-hak
Manus: Song Ji-na

Eyes of dawn är en klassisk episk serie som sträcker sig mellan 1943 och fram till slutet av koreakriget 1953 och vi får följa tre personers öden under perioden. Yeo-ok (Chae Si-ra) är den första som introduceras i serien, hon har blivit bortförd av japanerna från sin hemby och förs mellan olika japanska läger som en av många kvinnor som tvingandes in i ett slavliknande liv där dom enbart skulle tillfredställa japanska soldater som tvångsprostituerade (såkallade comfort woman). Flera av kvinnorna i lägren begår självmord och även Yeo-ok gör ett försök men räddas till livet eftersom det är brist på kvinnor.

Hon träffar Dae-chi (Choi Jae-sung) en ung koreansk student som tvångsvärvats till den japanska armén och dom båda söker sig till varandras sällskap och det slutar med att Yeo-ok blir gravid. Bataljonen som Dae-chi ingår i ska förflyttas eftersom japanerna förlorar allt fler män i slagen och ingen tror längre på den japanska arméns överlägsenhet. Yeo-ok lovar Dae-chi att hon ska föda barnet och hålla sig vid liv.

Ha-rim (Park Sang-won) är en medicinstudent och pacifist som är bosatt i Tokyo där han är förlovad med en japansk kvinna. Han hamnar också i armén men eftersom han har dåliga lungor och med tanke på hans studier så blir han sjukvårdare, efter en attack på lägret flyr han, blir upptäckt och infångad men eftersom han har en viss utbildning så överlever han. Hans jobb blir att förklara och tolka medicinska termer för sin överordnade i det ökända fängelset i Manchuriet där japanerna försöker skapa biologiska vapen med kineser och koreaner som försöksdjur.

Ha-rim hamnar sedan i Saipan och likaså gör Yeo-ok och eftersom han är lägrets läkare så ordnar han att hon slipper ta emot kunder längre, allt för att hon ska kunna föda ett friskt barn. I Saipan finns det också en massa råttor i fältsjukhusets källare som kommer användas ifall dom allierade landstiger, djuren ska injiceras med pest och sedan ska dom släppas fria. Ha-rim och en annan korean försöker spränga sjukhuset men misslyckas och han är återigen tvungen att fly. Han överlever dom allierades bombning av Saipan och börjar arbeta för amerikanarna tillsammans med Yeo-ok och gör så fram tills krigsslutet och koreas befrielse.

Dae-chi hamnar efter olika avvägar i Kina och blir övertygad kommunist och finner sig tillrätta i norra Korea efter kriget och arbetar tillsammans med Sovjetunionen för att bygga upp ett kommunistisk samhälle. Han förstår snart att Yeo-ok lever och han beger sig tillbaks till Seoul för att leta rätt på henne och barnet. Krigsslutet och befrielsen blir inte så lätt som alla tror utan korruptionen och dom före detta japantrogna som nu vänt kappan efter vinden gör att folk misströstar och dessutom pågår det en hetsjakt i Sydkorea på kommunister vilket gör att våldet på gatorna ökar. Och sedan så attackerar Nordkorea och återigen är kriget i gång.

Det går inte att kort redogöra för vad som händer i serien eftersom det trots allt handlar om tio års historia under 36 avsnitt men det är mycket spänning och man sitter fastnaglad från första avsnittet till det sista. Amerikanarna framstår i en mycket bättre dagar än vad man är van vid från senare filmer och tv-serier från Korea, japanerna framstår dock inte som lika trevliga även om serien blir mer nyansrik (både bland huvudrollsinnehavare och övriga) ju längre den pågår.

En av seriens stora plus är att det är många amerikaner och kineser med i ledande roller, det ger en större trovärdighet. Mer autencitet får man via små klipp ur journalfilmer som dyker upp och visar verkliga historiska händelser vilket ger en gedigen bakgrund till olika avsnitt i serien. Det som drar ner betyget en aning är att vissa krigsscener är mindre skickligt gjorda och ibland kan det se lite billigt ut.

I övrigt så finns det inget att klaga på utan gillar man spänning så är Eyes of dawn en serie väl värd att följa.

Av: Ulf Lönn (2008-05-23)