onsdag 27 augusti 2008

Recension: A Chinese Ghost Story


A Chinese Ghost Story (Sinnui yauwan)

Skådespelare: Leslie Cheung Kwok Wing, Joey Wong Tsu Hsien, Wu Ma, Lau Siu-Ming, Fanny Sit Chi Lun, David Lam Wai, Chiang Kam, Huang Ha, David Wu Tai Wai, Wong Jing

År: 1987
Land: Hong Kong
Genre: Fantasy, drama, komedi
Regi: Ching Siu-Tung
Manus: Songling Pu (novell), Yun Kai-Chi

När jag såg A Chinese Ghost Story första gången för länge sedan så föll jag pladask och kunde inte mycket annat än att älska den, föga anade jag vad den har betytt för Hong Kongs film historia samt hur resten av världen fått ett sådant intryck av den. Jag är på väg att skriva en recension om en milstolpe, om en film som gjorde att man tog ett stort steg framåt istället för att stå och stampa på samma ställe i flera år. Vid det här skedet hade inte mycket hänt och det gjordes för det mesta kung fu filmer, endast Mr Vampire som gjordes före A Chinese Ghost Story var en film som verkligen stack ut från mängden. Jag ska inte vara orättvis för det gjordes bra film men många koncept som fanns då började kännas vattniga och förbrukade. Sammo Hungs My Lucky Star serie är ett utmärkt exempel på detta. Tsui Hark som alltid velat ta stegen längre när det gäller effekter (men för det mesta alltid hindrats då film industrin i Hong Kong jämnt ville ta det billigaste alternativet som fanns) fick 1987 sin chans att producera A Chinese Ghost Story. Detta var mycket tack vare succén med Zu: Warriors from the Magical Mountain då han vid den tiden kunde mäta sig med Hollywood när det gällde effekter. Han fick sin egen studio för special effekter och den såg han till att utnyttja när A Chinese Ghost Story spelades in.

Att vara skatteindrivare är inget tacksamt jobb något som Ling Choi San får erfara tidigt som spelas av Leslie Cheung. Våran hjälte som i början råkar ut för det ena missödet efter andra tar sig till slut till staden där han ska inkassera skatten. Tyvärr har bläcket förstörts i hans bok där alla skulder står av ovädret han råkade ut för så personen på hotellet vägrar betala. Nu står Ling Choi ensam i en stad som befolkas av diverse dårar som polisen Tex. som försöker arrestera så många dom kan, men sättet dom arbetar på är föga effektivt. Nu måste han ändå ha en plats att sova på så pank som han är frågar han närmsta person om det finns något ställe där man kan sova grattis. Personen tittar konstigt på honom men säger sedan kort ”Lan Yeuk Temple” Då blir det tyst i staden och man får känslan av att något olämpligt har sagts. Men nöden har ingen lag så han beger sig med lykta och en stor portion mod in i den mörka skogen. Efter att ha blivit jagad av vargar så kommer han slutligen fram till Lan Yeuk.

Då plötsligt utan förvarning störtar två svärdsmän fram från ingenstans och en rasande strid tar vid där stackars Ling Choi får sitta i mellan. När det hela är över och en av svärdsmännen gett sig iväg så presenterar sig den andra krigaren på ett fientligt sätt. Yin Chik Ha (Wu Ma) säger åt honom att ge sig iväg ifall han vet sitt eget bästa. Spöken härskar vid det här templet. Efter att Yin Chik Ha gett sig iväg så bryr sig inte Ling Choi om hans varningar och gör sig hemmastadd i templet. Så en natt hör han en vacker röst samt musik någonstans i närheten. Han dras till den vackra rösten och befinner sig efter ett tag vid en brygga vid vattnet. Längst ut på bryggan finner han en vacker kvinna (Joey Wong) som sitter och spelar på ett sträng instrument. Hon försöker förföra honom men klumpig som Ling Choi är så misslyckas detta gång på gång och hon söver honom istället. Kvinnan som verkligen är ett av dom spöken som lever kring Templet är ute för att förföra män som hennes härskarinna (en gammal trädande) behöver för att livnära sig på. Hon gör det mot sin vilja för annars förlorar hon sin själ för evigt som trädanden har kontroll över. Yin Chik Ha som märkt spökets närvaro kommer nu till undersättning och får henne att fly. Ling Choi som inte fattat hur nära döden han varit kan dock inte glömma den sensuella och vackra kvinnan. Föga anar han vad som väntar och att den kärlek som han kommer att känna till henne redan är dömd att gå förlorad.

A Chinese Ghost Story är baserad på en väldigt känd bok från Kina kallad Liu Chai men dom använde bara en bit av boken som döptes till Siu Chin. Shaw Brothers studio har även filmat detta verk tidigare men då under namnet The Enchanted Shadow. Regi för den filmen var Li Han-Hsiang. Tsui Hark som länge gått och funderat på vad man skulle göra för att förnya Hong Kongs filmvärld (som den var i behov av då) satt en dag och tänkte ”varför inte en spökhistoria” Han gick och frågade Li Han-Hsiang om det gick bra om han kunde använda sig av samma historia. Det var inga problem men för Tsui Hark innebar inte detta att det skulle bli en vanlig nyinspelning av en gammal film. Nej han hade något mer i tankarna när A Chinese Ghost Story började spelas in.

Vad han hade i tankarna blev det resultat man ser i filmen, så var ska jag börja? Bakgrunden kanske. Det man ser i A Chinese Ghost Story är bara något man ser i Hong Kong. Miljön i skogen och den underbara men ändå kusliga dimma som omger personerna är som tagen från en saga. Det är väldigt vackert att titta på. I början då Leslie Cheung s roll karaktär befinner sig i staden så kan man se hur dom lagt till höga hus så att man ska få känslan att man befinner sig i en stor stad. Det går inte att jämföra med den teknik som finns idag men det är väldigt lyckat enligt mig. Själva templet är en syn för sig där trasiga fönster står och slår fram och tillbaka, löv som blåser för att skapa en mer övergiven känsla samt kyrkogården med sina sneda gravstenar som är täckta med grenar så att man inte kan se vad som står på dom. Jag har inget dåligt att säga om bakgrunden. Dom har verkligen lyckats på den biten.

När det gäller specialeffekter så tror jag inte någon i Hong Kong på den tiden har sett något liknade. Dom uttorkade liken rör sig med långsamma obehagliga rörelser. Att bara filma scenerna med liken tog en hel månad då dom använde sig av teknik som fångade en rörelse i taget. Detta betyder att man fick flytta lite grann på dockan, ta en bild, flytta på dockan, ta en bild. En väldigt tidskrävande process som kostade en hel del pengar men som skulle visa sig lönande när det hela var klart. Sedan har vi trädandens tunga som kan låta lite perverst men det är ett slemmigt och vidrigt monster som dom lyckats bra med. Det som jag mest beundrar är att dom inte använt sig av en enda CG effekt genom hela filmen vilket nog var väldigt sällsynt. Allt är gjort för hand och när man ser scenerna så blir man väldigt imponerad vid den tanken.

Som en del vet så hoppade Leslie Cheung från Mandarin Hotel i Hong Kong och tog sitt eget liv. Det känns därför lite konstigt att se honom så livfull i A Chinese Ghost Story och det blir inte bättre när man hör hans röst sjunga i början av filmen. Leslie Cheung var en talangfull sångare lika mycket som han var en duktig skådespelare. Han hade inga direkta kunskaper inom kampsport men han medverkade ändå i en rad filmer som inte kommer att glömmas bort. En del är A Better Tomorrow, A Better Tomorrow II, Rouge och Days of Being Wild för att nämna några. Så hur klarade han sig i A Chinese Ghost Story då. Som många andra roller så sköter han det galant. Han ger oss här en bild av en ung man som inte är så tursam i livet men är trots det ödmjuk och försöker göra det bästa av sin situation. Kärlekshistorian mellan honom och Joey Wong är både vacker och sorlig. Man känner för honom samtidigt som man skrattar åt den komedi som dyker upp med hans karaktär. Joey Wong som hade gjort en film tillsammans med Tsui Hark innan hon fick rollen som det torterade spöket som mot sin vilja drev män i fördärvet hade först inte varit på listan över tänkta kvinnliga medspelare. Detta ändrades då hon frågade Tsui Hark om hon fick komma på en provspelning. När hon kom i kläderna så var det givet att hon skulle ha rollen. I den här filmen så är hon verkligen sexig och sensuell som den olyckliga ande hon spelar. Man har sympati med henne lika mycket som man har med Leslie Cheungs Karaktär. Till sist har vi Wu Ma som nu är 61 år gammal i skrivande stund och varit med i över 100 filmer. Han spelar förstås den mindre vänliga munken men som ändå visar sig ha ett hjärta som klappar under hans hårda och ibland otrevliga yttre. Tsui Hark hade känt Wu Ma sedan länge och frågade om han ville spela munken för den här filmen och Wu Ma gav det ett försök som blev väldigt bra.

För regi står Ching Siu-tung som man kan hitta som actionregissör för Hero. Om jag förstått det hela rätt så hjälpte Tsui Hark till en hel del när det gällde scenerna som involverade kärlek, komedi och dom dramatiska delarna. Ching Siu-tung stod för all action. Det märks att det är han då en hel del av stilen han har här fördes med till Hero. Trots att han för det mesta bara står för actionsekvenserna så får han ändå äran att få vara regissör genom hela A Chinese Ghost Story. Det är lite konstigt ifall ni frågar mig men kanske ville Tsui Hark ge honom en chans trots att han passar bättre som actionregissör.

Den här filmen var väldigt viktig när den kom. Tillsammans med A Better Tomorrow så skapades två helt unika stilar. John Woo briljerade med sin Gunplay film eller som man annars kallar det, heroic bloodshed. Tsui Hark bröt ny mark och skapade något helt nytt inom horror genren. Tack vare dessa filmer så kom Hong Kongs filmindustri på fötter och inledde sin verkliga guldtid. Man ser att den här filmen även påverkat andra som Tex. Evil Dead III: Army of Darkness som lånar friskt ifrån A Chinese Ghost Story samt John Woos actionstil. Det kom förstås massor av uppföljare och andra filmer som gjorde konceptet alltför vanligt men originalet minns alla om man frågar en vanlig stadsbo i Hong Kong.

Det här är enligt mig en underbar film som har det mesta inom sin kategori. Ett bra manus, underbara skådespelare, ruggigt bra bakgrunder och effekter, Musik som är väldig vacker samt en person som var före sin tid och ville väldigt mycket, Tsui Hark. En del kanske tycker att jag ger han för mycket beröm men jag känner att han gav något väldigt viktigt inom Hong Kongs filmindustri så det kan inte bli för mycket beröm, inte i den här recensionen. Så ni som sett den vet redan hur bra den är och ni andra iväg med er och se den. Är ni fortfarande kvar? Iväg och se den sa jag, FORT!!!

DVD Kritik:

Hong Kong Legends ger som vanligt ut en utgåva som är klart förbättrad då det gäller ljud och bild. Inom extra materialet finns en gammal och ny trailer samt två interjuver med Tsiu Hark och Wu Ma. Själv hade jag gärna sett en tredje recension med Ching Siu-tung men man kan inte få allt och båda dessa är väldigt intressanta och tar upp mycket om filmen. En tribut till Leslie Cheung av Bey Logan samt ett extra ljudspår med samma man då en fördjupning av Hong Kongs filmvärld kanske är något för den intresserade. Det finns nog ingen bättre utgåva än den här vad jag vet.

Av: Johnny Wester

Inga kommentarer: