Recension: Yo-Yo Girl Cop

Yo-Yo Girl Cop (Sukeban Deka: Kôdo nêmu = Asamiya Saki)

Skådespelare: Aya Matsuura, Rika Ishikawa, Erika Miyoshi, Yui Okada, Riki Takeuchi, Shunsuke Kubozuka, Hiroyuki Nagato, Yuki Saito, Tak Sakaguchi

Genre: Action
Regi: Kenta Fukasaku
Manus: SirLaosson Dara, Shoichi Maruyama

Förutom att han är son till Kinji Fukasaku är Kenta Fukasaku kanske mest känd för att han tog över regin till Battle Royale ll från sin far när han avled. De flesta är överens om att resultatet blev mer eller mindre misslyckat. Här gör han dock ett nytt försök att skapa sig ett respekterat namn inom filmvärlden.

Yo-Yo Girl Cop börjar i ett rasande tempo när en undercover polis på en skola sprängs i bitar till allmänhetens beskådning. Polisen har under ett tag misstänkt att det på skolan finns en grupp elever som tillverkar bomber. På Internet finns det dessutom en hemsida, kallad Enola Gay, där gruppen räknar ner till någon stor händelse. Polisen är panikslaga och har ingen som helst aning om vad nerräkningen anspelar på. Nu när deras undercover inne på skolan är ute ur leken så måste de hitta någon ny. Tankarna går till en ung snygg tjej med det enkla namnet "K" som är dotter till en välkänd f d undercoverpolis som gömmer sig i USA. Den japanska polisen hittar "K" och transporterar tillbaka henne till Japan för att hjälpa dem på skolan. "K" vägrar först tvärt och flyr fältet. När det sedan visar sig att Amerikansk underrättelsetjänst har fångat hennes mamma och att japansk polis inte kommer att hjälpa henne om "K" inte samarbetar så ändrar hon sig. Hon ska gå undercover på skolan och försöka hitta gruppen bakom Enola Gay. Hennes kodnamn blir Asamiya Saki. Hennes enda vapen är en knivskarp och dödlig jojo som hon har fastspänd på benet under kjolen.

Saki börjar det farofyllda uppdraget att ta reda på vem eller vilka som ligger bakom bomberna. Och kampen mot nedräkningsklockan på Enola Gay har börjat. Vad händer när den har kommit till noll?

Huvudrollen som Asamiya Saki spelas av den unga otroligt snygga Aya Matsuura som tidigare är känd som j-popsångerska i sitt hemland. Hon gör en bra rolltolkning av den skoluniformsklädda och stenhårda Saki. Hon är knappast ensam i Asien om att kombinera musik och film, men det är bara att hoppas att hon satsar mer på film i framtiden, detta är faktiskt bara hennes andra långfilm. Debuten kom 2003 i ”The Blue Light”. I övrigt är det inte så mycket att säga om skådespeleriet. Alla gör stabila insatser utan att dominera.

Jag vet inte riktigt i vilket fack man ska sätta Yo-Yo Girl Cop. Det är givetvis en actionfilm, men också inslag av lite komedi. Det bästa benämningen är nog helt enkelt att den är underhållande. Handlingen är väldigt simpel och det är bara att luta sig tillbaka och bli matad av filmens berättelse. Hjärnan behöver knappast gå på högvarv. Filmen är egentligen inte speciellt våldsam och definitivt inte blodig, vilket jag faktiskt tycker är synd. Tänk er en film blodig som Battle Royale med en stenhård brud inte olik Chiaki Kuriyama i Kill Bill, fast utrustad med jojo i huvudrollen. Det låter lite som den perfekta filmen faktiskt.

Men så är nu inte fallet utan detta är mer av familjeunderhållning. Och som sådan funkar Yo-Yo Girl Cop utmärkt. Men för min personliga smak kunde de skippat det smålarviga för att helt enkelt göra en hårdare film. Slut-omdömet blir en godkänd actionrulle som jag dock inte kommer se om det första jag gör.

Av: Christian Ramusson (2007-08-09)