onsdag 27 augusti 2008

Recension: For Your Height Only


For Your Height Only

Skådespelare: Weng Weng

År: 1981
Land: Filipinerna
Genre: Action, komedi
Regi: Eddie Nicart
Manus:

I den något röriga handlingen ser vi Agent 00 (filmhistoriens minsta actionhjälte) ta sig an ett uppdrag vilket går ut på att göra slut på ett ondskefullt brottsyndikat (dessa understryker ofta sin elakhet) som har kidnappat en viss Dr. Van Curler, konstruktör till N-bomben som är ett oerhört destruktivt vapen. Agent 00 träffar av misstag också på en kvinna som även hon är utsatt för syndikatets terror. Hon berättar att hon blir beskjuten av detta anhang en eller två gånger i veckan (man kan med andra ord ifrågasätta skyttarnas prickskicklighet). Det är en tuff uppgift Agent 00 har framför sig, och med hjälp av en mängd underliga vapen ger han sig ut på vad som blir hans farligaste uppdrag hittills.

Att det inte existerar någon logik i For Your Height Only var väntat. Att den också är inspelad med en minimal budget och små resurser kom inte som någon större överraskning. Men inte spolierar det upplevelsen på nåt sätt. Jag måste erkänna att jag är barnsligt förtjust i den här typen av film (b-film, inte dvärgfilm), och brist på logik kan vid rätt utförande bjuda på makalös underhållning. For Your Height Only är rolig, på sina ställen löjligt rolig. Samtidigt innehåller den överflödiga partier som inte känns som passande utfyllnad och kan alltså emellanåt bli lite smådryg.

Agent 00 är en ocharmig liten rackare som trots sin längd, och det faktum att han inte bär på några ålderstecken som överstiger 10 år, lyckas attrahera så gott som varenda kvinna han möter. När det en under en sekvens vankas sex så känns det snabbt mycket obehagligt, men lyckligt nog så klipps det innan Agent 00 och hans dam hinner tillfredsställa sina lustar. Ursäkta mig om jag förefaller vara fientlig mot den kortväxte gossen, men det är på allvar något jag inte skulle vilja vara åskådare till, filmen är bisarr nog som den är. Om jag ska plita ner några rader om Weng Wengs skådespeleri så kan jag inte på något sätt berömma honom för sina färdigheter, några såna besitter han inte men funkar förträffligt som underhållande objekt. Vidare så är det inte rättvist att fälla omdöme om dubbade skådisar, men nånting säger mig att det på originalspråk inte skulle bli mycket bättre. För att fatta mig kort, filmens skådespeleri är överlag uselt, men på ett positivt sätt, de inbjuder nämligen till många trivsamma stunder.

Actionscenerna är för det mesta oerhört roande, att se Agent 00 i full aktion är bitvis något av det skojigaste jag fått vara åskådare till. Det kanske säger sig självt, dvärgaction kan omöjligt vara glädjelöst. Eller nåja, bortsett från de åtskilliga upprepningar som efter omkring en timme kan vara lite påfrestande för nerverna. Emedan det knappt förekommer någon handling så går merparten av tiden åt att betrakta Agent 00 avrätta lagbrytare på löpande band, det är endast i undantagsfall som han lämnar någon i levande tillstånd. Metoden för dödandet är vanligen genom användning av skjutjärn, men först efter det att han förärat skurkarna en omgång med nävarna, och inte alls så sällan några smärtfulla sparkar på männens familjelycka. När det är fråga om vapen så har Agent 00 givetvis sina alldeles egna, och specialdesignade, sådana. Utan Q skulle Bond inte vara det minsta märkvärdig. Det skulle visserligen Agent 00, men hamnar självklart i en klass för sig med den Filipiniska versionen av Q:s uppfinningar.

Innan jag avslutar recensionen så bör jag nog utfärda en varning. For Your Height Only låter möjligtvis som en otroligt underhållande film, vilket det visserligen är. Men försök ha i åtanke att innan ni kastar pengar på den att detta är av extrem låg budget, vilket avspeglas på den färdiga produkten. En produktion som denna tilltalar framförallt individer som tycker om tvättäkta skräpfilm, och som har en humornivå, lägre än de flesta. Jag har alltid tilltalats och intresserats av udda film, och gillade verkligen For Your Height Only (Trots de många bristerna). Trots detta är filmen inget jag rekommenderar då det finns en överhängande risk att så kallade finsmakare inom film eventuellt vill lyncha mig efteråt. Folk av min sort ska däremot se den på direkten. (Nu gjorde jag det ändå)

Irma: "Maybe you and I can trace his hideout? You're such a little guy though, very petite, like a potato."

The Big Guy: "How did that midget find out about our operation? That little Weng could put us out of business!"

Mr. Kaiser: "Little man has done it to us again, he's made a monkey out of the forces of evil."

Genialt...

DVD Kritik:

Under omständigheterna är For Your Height Only ett bra släpp. Att bilden är repig och har lite urvattnade färger beror inte på ett dåligt jobb utan en usel kopia som bolaget använt sig av att remastra. Det sägs vara den enda tillgängliga också. Jag hade hursomhelst inga problem att titta på den. Med på disken finns även Bruce Le's Challenge of the Tiger, vilken den är otroligt fräsch på alla punkter. Extramaterialet är godkänt, finns förmodligen inte mycket att få tag på till filmen. En prisvärd utgåva med två grymt underhållande filmer.

Av: Peter Nilsson

Inga kommentarer: