Recension: The Host

The Host (Gwoemul)

Skådespelare: Song Kang-ho, Byeon Hie-bong, Park Hae-il, Bae Du-na, Ko Ah-sung, David Joseph Anselmo, Philip Hersh, Paul Lazar, Oh Dal-su, Park No-shik, Brian Rhee, Scott Wilson, Yim Pil-Sing

Genre: Action, äventyr, drama, Sci-Fi, komedi, thriller
Regi: Bong Joon-ho
Manus: Baek Chul-hyun, Bong Joon-ho

I Joon-ho Bongs (regissören till bland annat Barking Dogs Never Bite och Memories of Murder) film, som lika gärna kunde ha hetat “Big scary monster” fast som tillslut blev “The Host”, så kämpar Hie-bong Byeon (Memories of Murder, Crying Fist) och hans familj emot ett muterat amfibiemonster som har kidnappat dottern till sonen Kang-ho Song’s (Sympathy for Mr. Vengeance, Memories of Murder). Till deras hjälp finns den hettemprade brodern Hae-il Park (Memories of Murder, Rules of Dating) och systern Du-na Bae (Barking Dogs Never Bite, Sympathy for Mr. Vengeance). Bland credits ser man även att rösten av monstret görs av Dal-su Oh, vilket gör att man vill se om filmen för att lyssna.

För er som levt under en sten det senaste året kan nämnas att ”The Host” är årets mest omtalade film från Korea, med störst budget och de högsta försäljningssiffrorna. Är det på grund av originaliteten, kreativiteten, nyskapande eller ett mästerverk till manus? Eller är det för att folk vill se hur snygga CGI effekterna är den här gången? Är man som jag, en person som vill ta reda på det själv, så rekommenderar jag att

Se den och bedöm själv.

Det finns en gräns för när siffrorna talar för sig själva och det bästa man kan göra som recensent, är att försöka skära ner på förväntningarna. Trots att ”The Host” är en uppfriskande popcorn berg-och-dalbana så är den tyvärr inte den bästa filmen som kommit från Sydkorea. Men vem bryr sig när det finns ett coolt monstret?

Men det som gjorde mig mest intresserad för den här filmen är Kang-ho Song, som på något sätt har definierat koreansk film, för mig, genom sin hårda, råa stil. Alla scener med honom blir intressanta för man vet aldrig vad han kommer att göra. Vem minns inte scenen i Memories of Murder när han hoppar på en stackare i diket eller i Sympathy for Mr. Vengeance när han släpar ut och skär upp en annans fotleder i vattnet. Han har i alla fall min respekt och är anledning nog att se den här filmen. Jag blev även positivt överraskad över Hae-il Park, som spelar brodern. I många scener stjäl han rampljuset och är väldigt övertygande. Filmen hade klarat sig utan syster karaktären, Du-na Bae, som känns lite för underutvecklad för att fylla något syfte.

Mycket av filmen kretsar kring familjens kamp mot auktoriteten istället för mot monstret. Om det är för att dra uppmärksamheten bort från att det är en monsterfilm och inte en samhällssatir är irrelevant eftersom det fungerar. Även fast det känns som om säcken inte riktigt knyts ihop med samhällssatiren så gör det ändå att man inte sitter och väntar på att monstret ska dyka upp under de delar som det inte är med.

När vi ändå pratar om monstret så kan väl nämnas, ja – det ser bra ut. Nog om monstret.

Lite så känns den tidiga presentationen av monstret i filmen. Här är han. Han ser bra ut. Han är stor, farlig, ett moln av kaos som sprider skräck. Spring för livet för han kommer äta dig bara för att han kan. Men allvarligt – nog om monstret. För filmen är mer än en monsterfilm. Eller?

I slutändan känns det inte som det eftersom produktionen tar ett nederlag mot slutet. Till exempel eldeffekten i slutet känns som gjord i sista sekund. Många kommer ha tanken ”Den var bra, men Memories of Murder är bättre”. Kanske inte en rättvis jämförelse, men den är bättre än ”King Kong” i alla fall. Jag hoppas att inte andra koreanska regissörer kommer se det som okej att börja göra hollywood-filmer nu för ”The Host” är på gränsen till att vara för normal, men det är just denna avvikelse som gör den så sevärd. Den gör att du inte kommer få vad du förväntar dig, och även om du vet detta så kommer du ändå inte få vad du förväntar dig.

Av: Martin Längkvist (2007-07-02)