Recension: Cradle 2 the Grave

Cradle 2 the Grave

Skådespelare: Jet Li, DMX, Mark Dacascos, Kelly Hu, Tom Arnold, Anthony Anderson, Gabrielle Union

Land: USA
Genre: Action, thriller
Regi: Andrzej Bartkowiak
Manus: John O'Brien

Så har en ny amerikansk film med Jet Li i huvudrollen nått marknaden, och som vanligt nuförtiden har även denna asiatiska skådespelare fått en motspelare som först inte gillas, men som efterhand blir accepterad. I Cradle 2 the Grave spelar Jet Li en thailändsk polis som är ute efter stulna svarta juveler som på något sätt är farliga. Dessa finns självklart i USA, vilket för honom till landet i väst där han stöter på hip hopparen DMX som spelar en hård kille som värdesätter sin dotter över allt. När hon blir kidnappad av samma person som misstänks ha de efterfrågade juvelerna, så bestämmer sig Jet Li och DMX självklart för att samarbeta, om än lite motvilligt i början.

Handlingen är som ni märker ingen avancerad sådan, utan detta är menat som en film man ska titta på med polarna för actionscenernas skull. Olyckligtvis är inte detta roligt när det visar sig att inte ens dessa är något vidare. Jet Li får inte chansen att visa vad han verkligen går för. Slagsmålskoreografin är dåligt utförd och det vi får se är många snabba klipp för att ge filmen högre tempo, men detta gör istället att man inte ser lika bra vad som händer. Dessutom är de motståndare Jet Li möter inte direkt några bra slagskämpar. De rör sig klumpigt, och flera ser riktigt fåniga ut.

Jet Li gör vad han kan med det bristfälliga manuset och sköter sig bra under de omständigheterna. Men vänta nu. Det är något som inte stämmer. I de filmer med två huvudrollsinnehavare så ska en vara den "roliga" och den andre den "seriösa". Men hur blir det nu när både Jet Li och DMX spelar "seriösa" karaktärer? Jo, det har man löst genom att låta Tom Arnold få en stor biroll och vars uppgift är säga så många skämt som möjligt. Dessa är dock sällan roliga.

Jag hade faktiskt hyfsat höga förväntningar på denna film eftersom jag hade hört en del bra om den. Men till min besvikelse så hade dessa personer fel. Mycket fel. Det här är en film som man märker är riktigt påkostad, men det resulterar inte automatiskt i kvalité. Handlingen är larvig, Jet Lis kunskaper i kampsport hålls tillbaka av en dålig slagsmålskoreograf, och DMX anstränger sig så att han nästan spricker för att ha den rätta "gangsterimagen". Det är verkligen tråkigt att se Jet Li i denna film. Han ser i och för sig cool ut, men det räcker inte långt. Att hyra eller köpa Cradle 2 the Grave avrådes.