Recension: Cowboy Bebop: The Movie

Cowboy Bebop: The Movie (Kaubôi bibappu)

Röster: Kôichi Yamadera, Unshô Ishizuka, Megumi Hayashibara, Aoi Tada, Ai Kobayashi, Tsutomu Isobe, Hitoshi Hirao, Renji Ishibashi, Miki Nagasawa, Hiroshi Naka, Akihiko Nakajima, Tsutomu Tareki

Genre: Animation, action, kriminalare, Sci-Fi, thriller
Regi: Shinichirô Watanabe
Manus: Keiko Nobumoto, Hajime Yatate

Cowboy Bebop tillhör en av de kanske mest populära animerade serierna, i Sverige har den ett stort antal anhängare och så även världen över. Innan jag sett filmen hade jag inte så mycket som hört talas om att det existerade en serie. När jag kollade upp saker och ting närmare så verkade det plötsligt som jag var en av de få som aldrig kommit i kontakt med den. Jag kan inte påstå att suget för att se den har blivit mindre nu när jag fått ta del av denna galna åktur till film.

Året är 2071 och historien tar sin början vid planeten Mars där människor nu har bosatt sig. Ett gäng prisjägare anländer till planeten för att tjäna lite snabba stålar. Den säregna gruppen består av Spike Spiegel, den muskulöse Jet, den förförande Fay, Ed och deras hund Ein. Vad de tror ska bli ett lätt uppdrag visar sig vara något mycket värre, och de blir snart insyltade i något väldigt stort. En tankbil exploderar på motorvägen mitt på ljusa dan och snart smittas folk av ett okänt virus. Belöningen för att fånga den skyldige för dådet blir givetvis stor och Spike samt resten av gänget kan inte motstå frestelsen av pengar. De går alla sina egna vägar i ett försök att haffa brottslingen. Det går dock snart upp för dem att deras mål är betydligt svårare att hitta än de trodde, och återigen börjar de samarbeta. Vad varken gänget prisjägare eller själva myndigheten är medvetna om så står de inför sitt livs fara, en fanatisk terrorist med mål att lägga hela staden i ruiner har fixat en rejäl överraskning inför Halloween, och tiden för att stoppa denna galna man börjar ticka ut.

Cowboy Bebop: The Movie var för mig en helt okänd film innan jag under en tur i den lokala videobutiken såg denna bland de nya anlända rullarna. Efter en stunds fundering så bestämde jag mig för att ge den en chans, det är ju allt utom vanligt att det släpps Japansk tecknad film med svensk textning nuförtiden, och nu när det gjort det så tänkte jag att detta måste vara något alldeles extra. Vad den hade att erbjuda var en intressant historia, tuffa karaktärer, fartfylld action och ett superbt soundtrack. Det är en film som träffar med en enorm slagkraft och bokstavligen nålar fast en i soffan, den är så snillrikt uppbyggd att det är på tok omöjligt att slita blicken från burken.

Den är för det första riktigt läckert animerad, miljöerna är fantasifulla och bitvis väldigt färgstarka. Jag kan väl inte direkt påstå att jag är en expert inom området anime, men av det jag sett så tillhör denna bland det snyggaste jag fått ta del av. Musiken förtjänar ett par rader bara den, ständigt varierande mellan olika träffsäkra slingor som förgyller skådningen. Den innehåller allt från klassiska western toner till modernare tyngre spår. Allt funkar utomordentligt bra. Jag må ändå säga att det som jag fann mest intressant var de fräcka karaktärerna. Spike Spiegel hör till favoriterna med sin avslappnande stil och coola ansiktsutryck. Att han är skicklig inom kampsport och utomordentlig med sina skjutvapen är bara ett stort plus i kanten, och det är också han som medverkar i filmens mest actionpackade scener. Sedan har vi den storväxte Jet Black, en ganska dyster men samtidigt hård karaktär. Faye Valentine, filmens kanske vackraste figur tillhör den starka feministiska sidan och hon är även den som föredrar att jobba ensam. Sedan får vi självklart inte glömma Ed, en av de tokigaste karaktärerna jag stött på under en lång tid. Hon har väl en tendens att tryta på ens tålamod men är samtidigt en bra variation med de hårdare typerna. Jag bör även ägna några rader åt skurken Vincent, som för mig räknas som en av de mest övertygande skurkarna någonsin. Och då tänker jag inte bara på tecknad film. Hans utseende och utstrålning är som klippt och skuren för en sådan roll, det är underligt att man kan fastna för tecknade personer.

Cowboy Bebop: The Movie är en actionfylld och rolig film som förutom eldstrider och hand mot hand dueller även bjuder på en intelligent historia och starka karaktärer lätta att ta till sig. Även för er som inte sett serien så tror jag nog att denna film kan tilltala er. Det enda negativa jag kan komma på är att om man inte fått ta del av serien så tar det en stund att lära känna de personer som det hela kretsar kring. Förövrigt har jag inget ont att säga, ta och se den så har ni garanterat en trevlig stund framför er.

Det är riktigt kul att se en asiatisk film i ett värdigt släpp (utgåva från Universe) även här i Sverige, något som tyvärr är alltför ovanligt. Bilden är skarp och fin med perfekta färger, kanske med något enstaka dammkorn då och då men i sin helhet inget att klaga över. Ljudet DD 5.1 håller även det hög standard och hjälper att lyfta fram det magnifika soundtracket. Angående dubbningen vet jag inte vilken som är bäst, jag såg den på sitt originalspråk och det passade utmärkt. Däremot vet jag många som verkar föredra det engelska ljudspåret framför originalet. jag kan dock inte kommentera detta då jag bara sett en av versionerna. Även extramaterialet är bra, vi får ta del av en rad intervjuer, lite trailers, en musikvideo och annat smått och gott. Låt oss hoppas att framtida svenska släpp på asiatisk film är lika bra som detta. En klart köpvärd utgåva.