Recension: God of Gamblers 3: The Early Stage

God of Gamblers 3: The Early Stage (Dou san 3 tsi siunin dou san)

Skådespelare: Leon Lai Ming, Anita Yuen Wing Yee, Francis Ng Chun Yu, Gigi Leung Wing Kei, Jordan Chan Siu Chun, Moses Chan Ho, Cheung Tat Ming, Collin Chou Siu Long, Elvis Tsui Kam Kong, Kong Foo Keung, Poon Cheung Kwong

År: 1996
Genre: Action, komedi, drama
Regi: Wong Jing
Manus: Wong Jing

Den första God of Gamblers är en film som ligger mig varmt om hjärtat, ja faktiskt tillhör den mina favoriter av all HK-producerad film jag än så länge tagit del av. Det är sällan en regissör som Wong Jing lyckas med något så träffsäkert, den har precis allt man kan önska sig av en actionrulle. Chow Yun Fat i sitt esse, fantastisk musik av Lowell Lo, schyssta spelsekvenser och en mängd härliga karaktärer. Det är helt enkelt ett brilliant stycke film. Uppföljaren "God of Gamblers Returns" lämnade mig mäkta besviken, den innehöll ingen av den charm som den första installationen gjorde utan var för mig bara en enda långtråkig smörja. När det senare blev min tur att se ännu en del så var mina förväntningar ganska låga, speciellt då en person som Leon Lai skulle ersätta en talang som Chow Yun Fat. Mina farhågor visade sig dock vara onödiga då detta visade sig vara en mycket underhållande film som lyckas återskapa lite av den magi som finns att hämta i originalet.

Det hela utspelar sig under Ko Chun's "Leon Lai" inledning i karriären. han blev som barn omhändertagen av en viss Mr. Kent som uppfostrade honom till att bli en mästare i spel. Trots att han inte får chansen att visa det så tillhör han själva eliten, men Mr. Kent har rått honom att dölja sin skicklighet tills tiden är mogen. Ko Chun lever tillsammans med två andra människor som även de som små tagits om hand av den välmenande Mr. Kent. Ko Ngo "Francis Ng" som aldrig har haft något till övers för Ko Chun och Hing "Gigi Leung" som inlett ett förhållande med vår huvudperson. Vi presenteras sedan för Sister 7 "Anita Yuen" som ända sedan sin barndom varit djupt förälskad i Ko Chun. Hon sköter tillsammans med sin vän en restaurang och allt ter sig till det normala då de en dag får besök av Lone Ng "Jordan Chan", en officer från Vietnam. För några mål mat svär han att skydda henne med sitt liv och blir på så sätt en trogen anhängare. Det slutar med att de involveras i Ko Chuns liv och blir hans nära vänner, något som kommer behövas då han snart hamnar i en härva av falskhet och svek som också kan kosta honom sitt liv.

God of Gamblers 3: the Early Stage kunde mycket väl slutat i en total katastrof men lyckas hålla sig som en ganska stabil och spännande film främst p.g.a. den skara aktörer, actionscenerna och den härliga avslutningen som Wong Jing lyckats skapa. Den har inte mycket att säga till om i jämförelse med originalet men funkar gott och väl som en del i serien då den också hör till de bättre. Visserligen innehåller den en rad mindre tabbar och det mesta känner man igen från tidigare filmer men på något sätt fångade den mitt intresse ändå. Att Leon Lai skulle gestalta Ko Chun i sina tidiga dagar var som dömt att misslyckas men otroligt nog sköter han sig helt okej. Han tillför inget nytt till karaktären men förstör den inte heller. Leon kan faktiskt gör hyggliga framträdanden, även om det är sällsynt. Eftersom denna kretsar ett antal år innan den första filmen så får vi här veta en del om Ko Chuns vanor, vad jade-ringen betyder för honom, varför han trilskas med att alltid äta en viss sorts choklad och hur han blev en av världens skickligaste spelare. Det är inget nödvändigt att veta men faktiskt någorlunda intressant.

Det är en hel del kända skådisar som dyker upp framför kameran och de är också en bidragande faktor till att filmens spänning bevaras under hela speltiden. Vissa karaktärer är dock lite dåligt utvecklade och man får inte alltid något riktigt grepp om vissa stödroller. Anita Yuen fastnade jag för först i Tsui Hark's mysiga komedi "Chinese Feast", hon är en person med härliga drag för skådespeleri och är förmodligen den starkaste här. Francis Ng som man omöjligt kan ogilla dyker upp som Ko Chun's rival Ko Ngo och vi får här en inblick över hur han skulle se ut som hårdrockare. Och nej, han ska verkligen inte utsmycka sig med långt hår igen, det såg väl minst sagt skrattretande ut. Han ger oss en någorlunda bra prestation men som jag nämnde ovan så tillhörde han dem som inte fick en värdig utveckling, jag hade personligen gärna sett honom i en något större roll. Jordan Chan gör en kanoninsats som filmens hårding och medverkar även i de flesta actionscenerna som äger rum. Han visar sig vara ganska atletisk och imponerade rejält under fightscenerna. Andra personer som skymtar förbi och värda att nämnas är Elvis Tsui, Gigi Leung, Frankie Ng och Moses Chan.

Denna tredje del visade sig vara en positiv överraskning och bjuder oss på några minnesvärda scener. Jag måste dock påpeka att den också har sina brister främst gällande vissa karaktärer och ett fåtal tabbar som lätt kunnat fixas till. Har man dock överseende med detta så tror jag nog att man får en trevlig stund framför sig, ni som är fans av den första God of Gamblers kan nog finna denna ganska intressant. Så har ni pengar över vid något filmköp så kan detta vara en film väl värd att lägga sina surt förvärvade slantar på.