Recension: The Isle

The Isle (Seom)

Skådespelare: Suh Jung, Kim Yoosuk, Park Sung-hee, Jo Jae-hyeon, Jang Hang-Seon, Kim Yeo-jin, Seo Won

Regi: Kim Ki-duk
Manus: Kim Ki-duk

Den första filmen jag såg av Kim Ki Duk var den här, och det var även bland det första jag såg från Sydkorea. Mitt filmtittande idag hade inte sett ut som det gör om jag inte sett den här filmen.

Hee-Jin är en ung vacker, stum kvinna som lever ensam i en fiskekoloni. Där livnär hon sig genom att vara den som förser gästerna med bl.a. mat, kaffe och fisketillbehör. Dessutom säljer hon också sin kropp till männen på nätterna, Hon lever livet i sin takt och varje dag är ett och detsamma. Hon verkar inte vara speciellt nöjd med sin situation, utan väldigt deprimerad och trasig. Männen som bor i kolonin är mestadels storstadsbor som kommer dit ut för att slappna av, fiska och gärna ha sex med Hee-Jin eller andra prostituerade som kommer dit ut.

En dag kommer en man till kolonin som drastiskt ändrar Hee-Jins liv. Han är en f.d. polis med en mycket mörk hemlighet, så mörk att han nu är redo att ta sitt liv. Hee-Jin stoppar dock honom från detta och de börjar umgås i all tysthet. De fattar fort känslor för varandra och Hee-Jin känner saker hon aldrig stött på förut. Allt går dock inte som planerat utan deras umgänge kommer att kantas av svartsjuka, våld och hämnd.

Detta är antagligen den mest upprörande och deprimerande filmen jag sett, än idag. Den innehåller scener som får en att gråta, känna avsky och medkänsla för de iblandande. Man dras med i filmens tempo från sekund ett. Det är långsamt, brutalt, nedstämmande, otroligt vackert visuellt och man blir många gånger under filmen på dåligt humör nästan. Fotot är som sagt något utöver det vanliga och miljöerna är verkligen helt unikt vackra. Några av de mest vidriga scener som jag någonsin sett utspelar sig också här. Krokar kan användas till annat än att fiska.

Hee-Jin spelas av Suh Jung och det gör hon med underbar träffsäkerhet och övertygelse. Tror inte det finns något som passat bättre i rollen. Det är en väldigt svår roll att spela dessutom då den innehåller en hel del svängningar känslomässigt. Även de övriga rollerna, även om de är få, spelad på ett fint sätt och förgyller filmen.

För mig finns det inget negativt att säga om den här filmen. Kim Ki Duk gör visserligen allt som oftast filmkonst, men än så länge, är det här, med The Isle, som han når högst.

Foto, story, musik, skådespeleri och allt annat är otroligt lyckat och The Isle kvalar in på min topp10 lista över världens största mästerverk. Ska du bara se en av Kim Ki Duk, låt det bli den här. Den kommer att beröra dig på ett sätt du sällan upplevt tidigare. Betyg är sällan såhär lätta att sätta.