Recension: A World Without Thieves

Skådespelare: Andy Lau Tak Wah, Rene Liu Jo Yin, Ge You, Li Bing Bing, Wang Bao Qiang, Gordon Lam Ka Tung, You Yong, Zhang Han Yu, Fu Biao, Xu Fan

År: 2004
Land: Kina
Genre: Drama, Action
Regi: Feng Xiaogang
Manus: Feng Xiaogang

Hur ofta urartar en vanlig engelskalektion till ett triangeldrama med lite utpressning som extra krydda? Wang Li (Rene Liu) sitter i affärsmannen Lius (Fu Biao) vardagsrum och tragglar glosor. Han är dock ute efter mer än lingvistiska kunskaper, och när han lyckats bli av med både fru och städhjälp, förgriper han sig på henne. Men, de är inte ensamma. Hela händelseförloppet filmas från rummet intill, där Wang Bo (Andy Lau) ligger i badkaret och smuttar på en whisky. Han överraskar Liu med bildbeviset, avslöjar att Li är hans flickvän, att hon inte alls är engelskalärarinna, och att de i princip ämnar skinna Liu på allt han äger eller se till att hans fru får bevittna ”hemvideon”. En BMW rikare rullar paret Wang ut från Lius villa. De är mästertjuvar. Ständigt på jakt efter nya offer reser de kors och tvärs över Kina. Än har de inte åkt fast, men resan närmar sig sitt slut...

Så börjar Feng Xiaogangs A world without thieves. En modern Bonnie och Clyde-historia med två av Kina/Hong Kongs största skådespelare; Andy Lau och Ge You. Efter inledningen åker Li och Bo till ett buddhistiskt tempel där Li vill renas från sina synder. Hon har börjat få dåligt samvete på senaste tiden och ställer sig tveksam till fortsatt tjuvande. Något som Bo självklart inte accepterar, och medan Li söker frälsningen har han redan hittat deras nästa offer, den unge, naive snickaren Sha Gen (Wang Baoqiang). Han ska resa hem med alla pengar han tjänat ihop för att bygga sig ett litet hus och hitta en kvinna att gifta sig med. Li och Bo bordar samma tåg som Gen. Bo har aldrig varit med om ett enklare byte, grabben tror ju inte ens på att tjuvar existerar! Li däremot känner för Gen och beslutar sig för att beskydda honom, men det innebär att hon måste gå emot Bo. Vad ingen av dem räknat med är att mästertjuven Uncle Li (Ge You) och hans liga också bordat samma tåg, och de upptäcker naturligtvis Gen och hans pengar omgående. Dessutom verkar inte allt stå helt rätt till med några övriga passagerare, och paranoian ökar när tåget börjar rulla...

Bortsett från de inledande scenerna utspelar sig hela filmen ombord på tåget. Resultatet blir att det känns lite som t.ex. Mordet på Orientexpressen eller liknande historier där händelseförloppet sker inom en bestämd tidsram på samma plats. En sådan film kan lätt bli ointressant om den har dålig kontinuitet, om det tillåts för många ”döda” stunder. A world without thieves är raka motsatsen. Allt är hela tiden oerhört klyftigt uppbyggt. Tjuvarna testar varandra hela tiden, med fula knep och motdrag. Det är skickligt filmat och hela tiden originellt, och en riktigt njutning att beskåda.

Bakom alla fingerfärdiga blåsningar ligger en solid berättelse om moral, kärlek och heder. Uråldriga men ack så viktiga grundpelare i vilken historia som helst. Samtliga skådespelare är helt fantastiska, och t.ex. Andy Lau balanserar hela tiden mellan lättsammare inslag och tyngre dramatiska inslag. Den mannens leende skulle förövrigt kunna avväpna en varg... Rene Liu gör en väldigt trovärdig insats som en kvinna på gränsen. Wang Li har kanske insett att hennes bästa tjuvdagar ligger bakom henne, men vad kan hon annars leva på? Dessutom är hon sjuk. Eller? En annan som är en fröjd att se är Ge You som den sliskige Li. Han ser inte mycket ut för världen, men man anar hela tiden mer och mer vilken hänsynslös person det verkligen är. Ge You spelar vanligtvis i komedier, och det var roligt att se honom så iskall i den här filmen. Li omges av färgstarka karaktärer som ”Four-eyes” (Gordon Lam) och ”Leaf” (Li Bingbing). Båda väldigt skickliga tjuvar, dock är de ingenting jämfört med Wang Bo, och Uncle Li törstar efter en riktig kraftmätning.

Jag hade förväntat mig en konventionellt berättad historia, utan visuellt hokus-pokus och häftiga effekter. Dessutom var koreograferade slagsmål det sista jag trodde jag skulle få se i A world without thieves (mer om det lite senare). Filmen motbevisade mig på alla punkter, och jag blev verkligen positivt överraskad. Det avgörande ögonblicket då jag insåg att det här inte var en helt ordinär rulle är en scen där Andy Lau ska göra något så trivialt som att skala ett ägg. Vidare är filmen full av små dueller. Att kalla dem slagsmål vore fel, de kan snarare liknas vid någon sorts avancerad dans med lite inslag av kung fu. Något liknande har jag aldrig tidigare sett, och det är makalöst.

Hela filmen är vackert filmad. Jag kan inte nog betona detta, den måste ses. Från vidöppna landskap till klaustrofobiskt trånga tågvagnar kastas man omkring, allt till toner av ett mycket bra orkestrerat soundtrack. Musiken i filmen är riktigt häftig och används vid helt rätt tillfällen. A world without thieves innehåller alltså många bra skådespelarprestationer, men det är egentligen en enmansshow. Andy Lau är magnetisk. Jag tror inte jag sett honom spela bättre, och han gör det hela tiden med små medel. Det märks att han trivs mycket bra i rollen som den inte-så-laglydige Bo, och han behärskar verkligen alla aspekter som en lite mer tredimensionell karaktär kräver. Dessutom är hans mandarinkinesiska mycket bra, och han hindras därför inte av språket. Spänningen är på topp hela tiden i den här filmen, som osar kvalitet rakt igenom. Jag skulle inte bli förvånad om den dyker upp utanför Kina under 2005.

Detta är en otroligt avskalad utgåva på extramaterialfronten (som vanligt vad gäller Zoke) med bra bild och ljud. Dock är texterna inbrända, och eftersom delar av texten försvinner i ljusare partier av bilden uppskattar jag att ca. 75-80% faktiskt är läsbart i hela filmen. Problem kan alltså uppstå för de som inte är bekanta med språket. I skrivande stund är Megastars dubbeldiscare bara ett par dagar ifrån release, och den är ett självklart val för en komplett upplevelse.

Av: Patrick Stanelius