Recension: All About Lily Chou Chou

All About Lily Chou Chou (Riri Shushu no subete)

Skådespelare: Hayato Ichihara, Shûgo Oshinari, Ayumi Ito, Takao Osawa, Miwako Ichikawa, Izumi Inamori, Yû Aoi, Kazusa Matsuda, Takako Baba, Yuki Ito, Tomohiro Kaku, Hideyuki Kasahara, Yoji Tanaka

Regi: Shunji Iwai
Manus: Shunji Iwai

All About Lily Chou Chou kretsar kring den unge Yuichi Hasumi och hans vänners liv under tiden då de var 13 till 15 år gamla. Yuichi, som trots att han har vänner, lever ett ganska ensamt liv. Hans egentligen enda intresse är för sin stora idol, popstjärnan Lily Chou Chou. På hennes fan-sida där olika människor diskuterar allt som involverar henne går Yuichi under namnet "Philia" och blir snabbt en av de mer kunniga och uppskattade personerna som besöker sidan. Verkligheten förvärras dock för hans del, många av vännerna förändras och problem verkar uppstå i varje hörn. Det hela leder till en rad oväntade händelser som kommer sätta spår i varje människa som tar del av denna berörande historia.

Det som kanske är mest utmärkande med denna film är den visuella stilen och kameraarbetet. Den är mestadels filmad med en digital videokamera, vilket ger en fantastisk färgrikedom. Vissa delar är däremot filmade med en vanlig handkamera, och det valet tillför en oerhört realistisk närvaro. Det effektiva och mycket kreativa användandet av kameror samt vinklar ger filmen en väldigt artistisk känsla, den är på sina ställen riktigt vacker. De har till och med lyckats få helt vanliga risfält att se inbjudande ut.

Stora delar går i ett lugnt flytande tempo med ganska få klipp, detta tillsammans med harmoniska pianoslingor fångar och trollbinder åskådaren på ett sådant sätt att det är på tok omöjligt att lämna skärmen med blicken. Det musiken bidrar är ovärderligt, soundtracket är något av det mest passande mina öron fått höra, och trots att det i vanliga fall inte skulle falla i min smak, så är det under filmens gång mer än njutbart. Filmen är förhållandevis mycket bra uppbyggd, men ska sanningen fram så är det faktiskt vissa scener och moment som känns något malplacerade. Vissa hjälper förvisso till att framhäva karaktärernas personligheter men jag kunde ändå inte smälta vissa småsaker som aldrig riktigt kom till rätta. För min del var dock aldrig detta något som förstörde själva filmupplevelsen, men en varning till er som kanske vill ha allt precis finslipat.

Detta är första gången jag tar del av något av Shunji Iwais verk, och visst måste jag säga att det var ett fantastiskt intryck han gav mig i och med denna produktion. Vad jag redan nu kan säga om honom är att han har ett konstnärligt sinne och en ofattbar talang att förmedla karaktärers känslor med en enorm slagkraft till publiken. Jag och alla i min bekantskapskrets som tagit del av denna film har alla på något sätt berörts, det finns nåt som alla kommer ta till sig. Många stunder genomsyras av en riktigt sorglig stämning och det var främst dessa moment som fastnade i mitt huvud, att se hur vissa ungdomar beter sig fick mig fly förbannad eller bara allmänt deppig. Ett ämne som kanske sticker ut mest är mobbning, något som har givits stor del i historien. Och detta gör att stora delar huvudsakligen är ganska dramatiska. Men det går även att finna några muntrare stunder här och där, tex resan som Yuichi och hans vänner gör till Okinawa är ganska trevlig, åtminstone till en början.

För att ge er lite hjälp från total förvirring när ni först ska se filmen så kan jag berätta att storyn inte följer ett rakt mönster. Handlingen hoppar fram och tillbaka ett antal gånger vilket definitivt kommer röra till det rejält i huvudet på den som inte är uppmärksam. Det gäller nämligen att man följer utvecklingen noga, för har man väl tappat bort sig så blir det tveklöst ett stort problem att komma tillbaka. Det underlättar en hel del att vara intresserad av filmen, förmodligen fastnar man för storyn lättare då och inga problem gällande filmens gång bör uppstå.

Vad gäller skådespelarna så har jag inte något negativt att tillägga. Men det är även svårt att ingående berätta om de fina rollprestationerna. Dialog är nämligen sällan närvarande och precis som i tex Takeshi Kitanos verk så går flera scener i total tystnad, eller iallafall till ett lugnt musikspår. Det är just aktörernas uttryck som märks så väl, de olika karaktärernas tillstånd går lätt upp för tittaren och man känner verkligen medlidande för de utsatta personerna. En fräsch och nyskapande ide var att framföra mycket dialog genom textrutor som framkom på skärmen. Yuichis samtal som Philia på internet dyker ständigt upp.

All About Lily Chou Chou är en mycket stark och känslomässigt berörande film. Shunji Iwai har skapat en fenomenalt realistisk stämning vilket ger den en väldigt attraktiv känsla. Det finns något som kommer sätta spår på alla. Mitt råd är att ni så fort som möjligt köper det här strålande konstverket så ni inte går miste om en av de bästa och starka filmerna som kommit ut på senare år.

En hyfsad utgåva från Panorama som tyvärr inte gör filmen rättvisa, jag syftar främst då på bildens kvalite som är diskutabel. Färgerna är inte tillräckligt skarpa och ibland blir allt grötigt och suddigt. Jag tycker nog ändå att den är skaplig, och visst duger den i brist på annat. Textningen är bra, lättläst och väl synlig. Inget extramaterial finns vilket är ganska synd. Tycker att detta är en ganska prisvärd utgåva som tyvärr lider av sina brister.