tisdag 26 augusti 2008

Recension: Autumn in My Heart (Tv-serie)

Autumn in My Heart (Gaeul donghwa)

Skådespelare: Song Seung-heon, Song Hye-kyo, Won Bin, Han Na-na, Choi Woo-hyeok, Han Chae-young, Jeong Dong-hwan, Kim Hae-suk, Mun Geyb-yeong, Sunwoo Eun-sook

Regi: Yun Seok-ho
Manus: Oh Su-yeon

Autumn in my heart (Ainmh) var den första tv-serien i regissörens årstidsserie, dom följande var Winter Sonata (2002), Summer scent (2003) och Spring Waltz (2006). Till skillnad från dom andra serierna så är Ainmh ganska kort, bara 16 avsnitt mot dom andras 20, vilket gör att serien får en stramhet och inte drar ut på handlingen som dom övriga tre gjorde.

Handlingen i serien tilldrar sig på landsbygden och man får följa två syskon, Eun-suh och hennes några år äldre bror Joon-suh i deras vardag med hem och skola. Föräldrarna är rika och dom bor i ett stort hus och Eun-suh är populär i skolan och det mesta är frid och fröjd. Men en dag skadas Eun-suh i en olycka och behöver en blodtransfusion och det visar sig att hon omöjligt kan vara sina föräldrars riktiga barn. Blodproven stämmer inte alls. Det visar sig att, som man kan se i första avsnittet, på BB så blev hon och en annan flickas namnlappar på sängarna utbytta av misstag.

Det visar sig att det är hennes ovän i skolan, Shin-ae, som hon blivit utbytt med och efter mycket om och men så byter flickorna familj och Joon-suh och hans föräldrar och nya syster åker till USA och återkommer inte förrän nio år senare. Eun-suh jobbar då på ett hotell och hennes chef Tae-suhk (Won Bin) blir intresserad av henne. Han är dessutom bästa vän med Joon-suh som återkommer till Korea bland annat för att leta efter sin lillasyster som han inte kunnat glömma under åren i USA.

Joon-suh och Eun-suh träffas till slut och kärleken börjar spira mellan dom båda och alla i deras närhet försöker få paret att inse att även om dom inte är knutna till varann genom blodsband så finns det moraliska hinder för deras kärlek eftersom dom vuxit upp som syskon. Joon-suh gör slut med sin flickvän Yu-mi, och han och Eun-suh planerar att gifta sig och då dyker det upp ett hinder till, det visar sig nämligen att Eun-suh lider av leukemi.

Det låter som ett riktigt melodrama och det är precis vad det är, det som räddar serien är många vackra miljöskildringar och skådespelare som gör ett riktigt bra jobb och inte spelar över som är så lätt i genren. Särskilt gäller det skådespelarna som spelar syskonen som tonåringar i dom första avsnitten, Moon Geun-young och Choi Woo-hyuk.

Serien är rapppt berättad men karaktärerna är till stor del stereotyper vilket för det mesta i den här typen av serier är en regel snarare än ett undantag. Sevärd om man gillar såpor.