tisdag 26 augusti 2008

Recension: A*P*E

A*P*E (King Kongui daeyeokseub)

Skådespelare: Rod Arrants, Joanna Kerns, Lee Nak-hun, Alex Nicol, Jerry Harke, Woo Yoin Jang, Paul Leder, Bob Kurcz, Larry Chandler, J.J. Gould, Charles Johnson, Choi Sung Kwan, Jules Levey, Walt Myers, Woo Yeon-jeong, Josh Luckritz

År: 1976
Land: Sydkorea, USA
Genre: Sci-Fi
Regi: Paul Leder
Manus: Paul Leder, Reuben Leder

De senaste åren så har Asien verkligen gjort ett namn för sig inom filmen. Det produceras mycket högkvalitativ film som äntligen börjar spridas till västvärlden. Ett av mina favoritland är Korea som har gett oss ett flertal riktigt bra filmer de senaste åren, som t ex Joint security area och Tell me something. Däremot så undrar jag inte om filmen jag tänker recensera nu är något som de gärna vill glömma bort.

Joanna Kerns, som vi känner igen som mamman i tv-serien Growing pains, spelar en amerikansk filmstjärna som skall spela in en film i Korea. Samtidigt så är ett fartyg på väg till Disneyland med en gigantisk apa. Apan rymmer givetvis och, ja, jag tror att ni förstår vad som händer om ni sett King Kong. Armen dyker givetvis upp och inte nog med det, de dyker upp i 3D!

Vi börjar med specialeffekterna. Sällan har jag skådat sådana usla effekter. Modellerna av städerna som förstörs är helt ok och relativt detaljerade, men helhetsintrycket dras starkt ner av den sällsynt skabbiga apdräkten. Scenen där de klippt in apan mot en bakgrund av koreaner som springer för livet får Dr Whos specialeffekter att se ut att vara gjorda av Industrial light and magic. Eftersom filmen är inspelad i 3d så får vi massor med riktigt usla scener där apan kastar stenblock eller dylikt mot kameran. Givetvis så innebär allt det här att jag älskar filmen ännu mer. Det kommer hela tiden scener som får en att le glatt i all sin idioti, som t ex när apan pekar finger mot den annalkande armen, eller när apan jagar segelflygare. En annan scen som är helt galen är när apan slåss mot en gigantisk haj, vilket innebär att den brottas med en död haj i en swimmingpool. Helt underbart uselt!

Skådespeleriet finns det väl inte så mycket att säga om. En hel del överspeleri av de amerikanska skådespelarna givetvis och ganska uselt rakt igenom. Koreanerna är inte dubbade utan pratar faktiskt knackig engelska vilket kanske kan kännas… autentiskt eller något. Hur som helst, de är bättre än apan i alla fall.

Vem ska då se den här filmen? Jo, alla som älskar monsterfilmer och kalkonfilmer. Tycker du om att se en vuxen karl iklädd en möglig apdräkt förstöra modellbyggnader så ska du se den. Tycker du om att se filmer som är så dåliga att de är roliga, se den. En perfekt partyfilm. Betyget blir en 4:a. För det underbara underhållningsvärdet. Känner du att det här inte är något i din smak så blir det nog en 1:a. För så dåligt/roligt är det.