Recension: Beast Cops

Beast Cops (Yeshou xingjing)

Skådespelare: Anthony Wong Chau Sang, Michael Wong Man Tak, Stephanie Che Yuen Yuen, Kathy Chow Hoi Mei, Sam Lee Chan Sam, Patrick Tam Yiu Man, Roy Cheung Yiu Yeung, Arthur Wong Ngok Tai, Raven Choi Yip San, Michael Lui Mai Go, Chan Nam Wing, Chan San Yat, Chang Daat Shut, Chat Pui Wan, Cheung Chun Hung, Chow Gam Kong, Fung Lee, Kam Kong, Sharon Lam Suk Ching, Samuel Leung Cheuk Moon, Gary Mak Wing Lun, Ray Pang Lap Wai, Sung Boon Chung, Dick Tung Wai Keung, Wong Gwan Hong, Sam Wong Shum, Daisy Woo Hoi Yan

År: 1998
Genre: Action, kriminalare, drama, thriller
Regi: Gordon Chan Kar Shan, Dante Lam Chiu Yin
Manus: Gordon Chan Kar Shan, Chan Hing Kar

Det var länge sedan någon gjorde en riktigt lyckad film om triaderna och hur korrupt Hong Kongs Poliser en gång var. Faktum är att dom har gått från att vara en av dom sämsta poliser man kan tänka sig till dom bästa. A Better Tomorrow från 1986 med Chow Yun Fat i huvudrollen och John Woo för regi var dock riktigt lyckad men det var nästan en hel generation sedan och efter den kom det bara kopior på kopior. Några var riktigt bra men förutom John Woo s egna filmer så lyckades dom flesta inte fånga känslan av hur illa det kan gå i Hong Kong s undre värld, faktum är att många förskönade triaderna och såg till att deras värld var så lockande som möjligt. Detta var förmodligen ibland på order av just triaderna. Enligt min mening så behövde man nytt blod och nya ansikten om man ska lyckas med en sådan film men nu går jag händelserna i förväg. Jag bör nog skriva om vad filmen handlar om först.

Tung (Anthony Wong) inleder filmen med att ett tal om gatflickor och olagligt spel samt att det alltid kommer att finnas där lika säkert som det kommer att finnas poliser som kommer att bekämpa detta. Så vad är Tung då? Jo just en polis, fast en som tar emot mutor, spelar och köper vissa kvinnors tjänster. Efter en natt av spel så får han ett tips om att någon säljer knark i hans närhet. Efter händelser som leder till skottlossning och jakt så ställs tillslut Tung öga mot öga med en av höjdarna inom triaderna även kallad Big brother av alla (Patrick Tam) Problemet är bara att han och Tung är nära vänner så Tung låter honom löpa. Dagen efter så måste Big brother fly för att han är efterlyst. Samtidigt anländer Tungs nya partner Michael Cheung (Michael Wong) till polisstationen. Cheung är Tungs motsats till allt. Han spelar inte, dricker inte, röker inte och han köper inte kvinnliga tjänster. För att göra det lättare, allt Tung sysslar med är för Cheung helt främmande och omoraliskt. Yoyo är en kvinna som skulle ha följt med Big brother men är nu olycklig då han tog med sig en annan kvinna istället. Hon möter Cheung och dom båda blir snart förälskade i varandra, samt att Yoyo snart är gravid.

Tung själv har det inte lätt då han måste se efter Pushy-pin som är något som en bror för Big brother. Pushy-Pin börjar dock få smak för makt och vill ha mer och efter en natt då han utdelar en hård klapp på kinden till Yoyo så blir Cheung allt annat än glad och snart är han och Pushy-pin fiender. Tung som måste hålla fred på båda hållen måste välja vilken sida han ska stå på. Detta beslut fattas åt honom då Patrick Tam s rollfigur återvänder och det är upptakten till ett våldsamt och blodigt uppbrott.

Att skriva handlingen om Beast Cops var nu när jag skrev den allt annat än lätt. Handlingen är tung och det är många intriger som kommer fram allt under filmens gång, jag tom lät bli att beskriva några av dom så det inte skulle bli allt för utdraget. Det här är inte en film för alla och tro inte för ett ögonblick att det blir action i bästa John Woo stil för det är så långt ifrån man kan komma. Actionscenerna i Beast Cops är råa, intensiva och brutalare. En Anthony Wong full med sprit, droger och en stor portion hat är ingen trevlig syn. Ändå är han helt underbar då han som ett sargat djur tar sig an Pushy-pin och hans underhuggare. Som jag skrev ovan så har det knappt kommit en vettig film om Triaderna på väldigt länge. Ett tag gjorde man nästan bara filmer om Triaderna i hopp om att det skulle bli en nästa A Better Tomorrow och vinna lika många priser som den. Så blev det naturligtvis inte även om en del tappra försök gjordes. 1998 vann Beast Cops fyra priser från Hong Kong Film Awards bl.a. regi och bästa manliga skådespelare.

Jag skrev att nytt blod behövdes och när jag sett Beast Cops så kändes det som om det verkligen var fallet. Det behövdes ingen Chow yun fat utan några nya ansikten. Anthony Wong överraskade mig mycket i den här filmen. Han som många andra har gjort mycket skräp men då och då överträffar han sig själv och här gör han det fullständigt. Jag kan inte tänka mig någon annan än han som Tung, samtidigt som han gjorde den här filmen så var han väldigt sjuk men presterar ändå så mycket som skådespelare. Att han vann sitt pris som bästa manliga skådespelare är inte så förvånande enligt mig. Michael Wong gör är en inte alltför obekant roll som den överhederlige polisen men han får inte lika mycket plats som Anthony Wong får. Dock gör han väldigt bra ifrån sig här men jag kan inte komma över att han blandar kantonesiska med engelska meningar. Det blir bara pinsamt. Patrick Tam gör här en intressant karaktär som triad ledare. Oftast får han bara göra roller där han spelar ond men här får man se en del av hans sanna begåvning. Det är synd att han inte används oftare. Nu när jag ändå skriver om skådespelare så kan jag nämna Stephanie Che som spelar Tungs tragiska kärlek i filmen. Det här var visst hennes första film som hon gjorde och som alla andra medverkande så gör hon ett bra jobb ifrån sig.

Gordon Chan som stod för regi och är känd från Final Option, First Option, Fist of Legend samt 2000 AD sa att iden kom någon gång runt Final Option då han forskade mycket om polisen och triaden. Det märks att han vill visa den smutsiga värld som Hong Kongs undre värld är. Här gestaltas inget rikt och hälsosamt liv utan livet som brottsling i Hong Kong är skitigt och smutsigt. Här finns alla underhuggare som bara vill ha någon att följa, strunt samma vem det är och vad dom gör. Alla miljöer får en att tänka ”Åh mitt rum är riktigt fint” Nä ska jag vara alvarlig så har Gordon Chan lyckats riktigt bra med att få mig att strunta i vad allt vad brott heter, i alla fall om platsen heter Hong Kong.

Beast Cops är ett mästerverk i många kategorier. Jag tänker och lider med skådespelarna samt att jag skrattar när den lite svarta humorn letar sig upp till ytan, jag är imponerad av alla bakgrunder och miljöer som dom lyckats att skapa med en så liten budget, ett manus som är bra igenomtänkt, sköna klipp som får en som person att reagera omedvetet och ett klart budskap att i brottslighet hittar du inget. Ska jag klaga över något så kanske det är slutet som är lite i lyckligaste laget för min del men det är min smak, kanske inte din. Annars imponerar Beast Cops på dom flesta håll.

Som ovan skrivet så tror jag verkligen inte det här är en film för alla. Actionfans kan få sig något dom inte alls förväntar sig och en del kanske bara hatar den samt en del som undertecknat bara älskar den. För mig är Beast Cops en frisk fläkt bland alla stinkande och tröttsamma A Better Tomorrow plagiat, det är något nytt.

Av: Johnny Wester