Recension: China Strike Force

China Strike Force (Leui ting jin ging)

Skådespelare: Aaron Kwok, Norika Fujiwara, Coolio, Mark Dacascos, Wang Lee-Hom, Ruby Lin, Paul Chun, Lau Siu-Ming, Ken Lo, Jennifer Lin, Jung Yuen, Jackson Liu

Genre: Action
Regi: Stanley Tong
Manus: Stanley Tong, Steven Whitney

Stanley Tong är en person jag har ett förtroende för när det kommer till att göra kvalitativa filmer i och med att han har regisserat de två sista Police Story-filmerna, där den tredje delen utgör höjdpunkten. Så när han är både regissör, producent, manusförfattare och stuntkoreograf för filmen China Strike Force så blir man självklart intresserad. I China Strike Force får man följa Aaron Kwok och Leehom Wang som spelar två poliser som vill sätta dit en stor ledare inom smugglingsbranschen som verkar i Kina. En underhuggare går bakom ryggen på ledaren och strävar efter att deras organisation ska börja smuggla knark. En som gladeligen vill sälja detta är hip hopparen Coolio som spelar en knarklangare med samma namn. Självklart finns också den obligatoriska skönheten med, denna gång spelad av Noriko Fujiwara.

Ett problem med China Strike Force är att manuset inte känns genomtänkt. Dialogerna känns lite klichéartade och driver inte handlingen framåt på ett sätt som jag hade önskat. Dessutom framförs dessa ibland stelt av huvudrollsinnehavarna, något som inte gör saken bättre. Tyvärr stannar inte kritiken där, utan den fortsätter i och med att Coolio har en förhållandevis stor roll. Hans uppgift går för det mesta ut på att han ska leverera skämt om skillnaden mellan det amerikanska och kinesiska samhället. Detta hade varit godtagbart om de hade varit ett fåtal till antalet, men han häver ur sig skämt hela tiden. Man tröttnar på dem snabbt. Sedan är inte Coolio direkt någon bra skådespelare. Man får verkligen intrycket av att den enda anledningen till att han är med i China Strike Force är för att locka amerikanska personer att se filmen.

Filmen har dock sina positiva sidor. Actionscenerna som bland annat innefattar motorcyklar och italienska lyxbilar är skickligt filmade, och slagsmålssekvenserna är lyckade. De är långt ifrån de snyggaste jag har sett, men klart godkända är de. Man ser att vajrar har använts till några av scenerna, men de är fortfarande "realistiska" och har lyckligtvis inte gjorts överdrivna. China Strike Force är en film som har sevärda actionsekvenser, med dessa är för få och handlingen som utspelar sig mellan dessa är inte den bästa. När filmen slutade var jag förvånad. Var Stanley Tong ansvarig för detta verk? En tillfällig svacka får man hoppas på, och ur denna kom China Strike Force.