Recension: Christmas in August

Christmas in August (Palwolui Christmas)

Skådespelare: Han Suk-kyu, Shim Eun-ha, Shin Goo, Oh Jie-hye, Lee Han-wi, Jeon Mi-seon, Kwon Hye-won

År: 1998
Regi: Hur Jin-ho
Manus: Hur Jin-ho, Oh Seung-ook

Christmas in August handlar om döden och vad som händer när huvudpersonen får reda på att han bara har en kort tid kvar att leva. Huvudpersonen Jung-won, spelas av Han Suk-kyu, har en liten fotoaffär och där tillbringar han dagarna och ser sina kunder komma och gå. När han hos läkaren får beskedet att det inte är lång tid kvar så fortsätter han leva precis som förut, han går till jobbet, dricker med sina vänner och umgås med sin far och syster.

Han berättar inget för sin omgivning utan börjar istället planera för sin bortgång bland annat med att skapa enkla beskrivningar till sin far hur han ska använda videon som fadern då ska kunna använda när han själv inte är där och hjälper honom med alla inställningar. Detsamma gäller apparaterna i affären, han tar fotografier och visar på knappar och inställningar och skapar olika manualer som ska underlätta för fadern att ta över i affären. En dag kommer trafikpolisen Darim (Shim Eun-ha) in i fotoaffären och vill ha några bilder på trafikförseelser framkallade och hon fortsätter komma till hans affär för att få sina bilder framkallade och de båda börjar sedan umgås med varann. Darim blir så smått förälskad i Jung-won men han berättar inget om sin hälsa utan hon förstår att det är nåt fel först efter att han förts till sjukhus och affären är stängd under en längre period.

Christmas in August är ett drama som fokuserar på dom små vardagliga tingen och trots att det kunde ha blivit ett rejält pekoral med en dödssjuk man i trettioårsåldern och en kärlekshistoria där dom älskande inte kan få varandra så blir det aldrig så även om det finns ett stråk av vemod genom större delen av filmen. Han Suk-kyu och Shim Eun-ha är mycket trovärdiga i sina roller och regissören har lyckats med att skapa en film om ett stort ämne som berättas med små medel. Dom som gillar vardagsdramer av till exempel Yasujiro Ozu kommer säkert att uppskatta Christmas in August.