Recension: Alone in Love (Tv-serie)

Alone in Love (Yeonae sidae)

Skådespelare: Son Ye-jin, Gam Woo-sung, Lee Ha-na, Gong Hyung-jin, Oh Yoon-ah, Jin Ji-hee, Lee Jin-wook, Suh Tae-hwa, Kim Gap-su

Regi: Han Ji-seung
Manus: Park Yeon-seon

Alone in Love skiljer sig från många andra koreanska dramaserier eftersom den bygger på en mer realistisk och lågmäld historia som aldrig behöver sväva ut i såpaintriger om förlorade minnen, dödssjuka huvudpersoner och älskande som inte träffas under tio år.

Huvudpersoner är Yoo Eun-ho (Son Ye-jin) och Lee Dong-jin (Gam Woo-sung) som fortsätter att umgås med varandra som vänner efter det att skilsmässan gått igenom och om det beror på slentrian, vanans makt eller för att det finns känslor kvar vet ingen av dom säkert. Dom äter frukost på samma kafé, umgås på krogen och karaokebarer med bekanta och går på wrestlingmatcher tillsammans.

Eun-ho jobbar som instruktör på ett gym och Dong-jin är anställd i en bokhandel och båda två börjar efter ett tag träffa andra och då finns det inte så mycket tid över för den tidigare partnern. Joon-pyu, (Gong Hyung-jin) gynekolog och en vän till paret, tror att dom fortfarande har känslor kvar och gör allt för att dom ska bli tillsammans igen. Han är övertygad om att dom fortfarande älskar varandra och Eun-hos yngre syster Ji-ho (Lee Ha-na) hjälper honom motvilligt i hans försök att leka Amor. Systrarnas pappa Ki-young (Kim Gap-su) är pastor med egen frågetimme i radion och Eun-ho ringer ofta in anonymt för att få råd i olika frågor eftersom dom inte umgås längre på grund av en gammal dispyt.

Många bra skådisar där givetvis Son Ye-jin och Gam Woo-sung lyser starkast men även en debutant som Lee Ha-na, som står för en stor del av det humoristiska i serien, imponerar stort. En mycket välgjord serie som blandar vardagsrealism med humor och trots att tonen är ljus så finns det ett mörkt stråk i historien eftersom Eun-ho och Dong-jin tidigare förlorat ett barn och en bröllopsscen ombord på en båt förvandlas också till en mardröm för en av dom inblandande.

SBS har återigen lyckats skapa en produktion där allt från manus, rolltillsättning, bild och musik sitter där det ska och det egentligen inte finns något att beklaga sig över. Som sagt var, en väldigt bra serie som rekommenderas starkt.