Recension: Angel of Darkness

Angel of Darkness (Injû kyôshi)

Skådespelare:
År: 1994
Genre: Fantasy, skräck, erotik
Regi: Mitsunori Hattori

Hentai är verkligen något speciellt. Det japanska ordet för (Fritt översatt) snusk innefattar en hel del udda saker som japanerna räknar som sexuellt och en av de mest udda är tentakelsex. Då man inte får visa könsorgan och könsår så kom någon smart kille på att tentakler kan liknas vid en penis och på så sätt klara sig förbi censuren. Så föddes en hel genre som brukar kallas ”Tentacle rape”. Mest förekommande är den i manga och anime, där en av de mest kända är Urutsukidoji – Legend of the overfiend. En annan anime och manga heter Angel of darkness aka Sex beast teacher som utspelar sig i skolmiljö där både promiskuösa och oskyldiga små japanska skolflickor får smaka på den stora tentakeln. Den finns även filmatiserad med skådespelare (nja…) och det är den jag tänker recensera här.

Handlingen är ganska enkel och förekommer tydligen rätt ofta i hentai, med små variationer. En lärare på ett japanskt gymnasium blir besatt av en demon och börjar sakta men säkert beta sig igenom de kvinnliga delen av eleverna med sina långa tentakler. Givetvis så finns det en oskyldig liten oskuld som misstänker läraren och får till slut reda på vad som finns inuti. Hon får hjälp av en annan lärare att försöka stoppa den kåta demonen innan den nuppat slut på alla skolflickor.

Nä, inte kan man kalla det här bra direkt. Filmen är inspelad med videokamera och kvaliten är därefter. Visst, man märker att det är professionella filmare som är inblandade då allt är relativt bra filmat, men man märker att budgeten var låg. Specialeffekterna (som till 99% består av tentakler) är dock relativt bra genomförda men det kan väl inte vara så svårt att misslyckas. Japanerna har ju en hel del erfarenhet när det gäller sådant. Vi bjuds på massor med mjukporr i långa scener där demonen använder sina tentakler för att ta flickorna på brösten, eller utforska deras allra heligaste. Så perverst (eller upphetsande) är det egentligen inte. Det känns mest bara konstigt för en stackars svenne som jag. Liveactionversionen är bra mycket tamare än originalmangan vilket inte gör saken bättre. Det är dock hur som helst väldigt fascinerande att se en sådan här film. Konceptet existerar bara i Japan, och skulle inte fungera någon annanstans i världen så om man vill vara leka lite förståsigpåare så kan man ju säga att man tar del av en obskyr del av den japanska kulturen. Själv är jag dock bara ute efter tentakler och bröst.

Varför ska man då se det här? Vill man se smaskig tentakelporr så är det här inte mycket att hänga i julgranen. Visst, en hel del naket och snusk, men inte mer än så. Själv tycker jag att det ganska kul att ha sett eländet men jag kommer inte att skaffa mer. Är du intresserad av Hentai så jag kan rekommendera Urutsukidoji, originalmangan, som relativt vältecknad och välskriven. Liveaction tentakelsnusk?