Recension: The Anonymous Heroes

The Anonymous Heroes (Wu ming ying xiong)

Skådespelare: David Chiang Da Wei, Ti Lung, Cheng Li, Ku Feng, Wong Chung, Cheng Miu, Lee Wan Chung, Yeung Chi Hing, Wong Ching Ho, Cheng Lui, Tong Dik, Chan Chuen, Chan Dik Hak, Chen Sing, Cheng Hong Yip, Danny Chow Yun Kin, Dang Tak Cheung, Fung Hak On, Yuen Woo Ping

År: 1971
Genre: Action, äventyr, martial art
Regi: Chang Cheh
Manus: Ni Kuang

Anonymous Heroes är en av de Shaw produktioner som erhållit en riktig kultstatus, varför är inte vidare svårt att förstå. Den hör förmodligen till ett av Chang Cheh's mest älskade verk och det kanske tack vare den fantastiska variation mellan action, kampsport och brilliant skådespeleri som han har lyckats balansera på ett alldeles utmärkt vis. Givetvis är inte allt Chang Cheh's förtjänst utan aktörerna såväl som filmens två actionregissörer har en stor del till filmens många finslipade moment. Jag måste erkänna att mina första försök att ta mig an Chang Cheh's regisserade filmer började i en rad av smärre besvikelser. Visserligen lyckades jag alltid undvika de alster som ska tillhöra hans absolut sämsta men problemet var att de jag köpte alltid höll en ganska medioker klass. Sanningen är så att jag var nära på att ge upp hoppet för Cheh, men något sa mig att jag borde ge honom ännu en chans. Mitt val blev då Anonymous Heroes, en av de filmer han fått allra bäst kritik för. Dessutom medverkade två av mina Shaw favoriter i den, nämligen en mycket ung Ti Lung och den alltid så karismatiska David Chiang.

Hursomhelst, när filmen anlände i brevlådan hade jag ingen aning vad den skulle handla om. Att det skulle vara en actionfylld film var det ingen större tvekan om men själva grundstoryn hade jag inte orkat bry mig om tidigare. Nu visade det sig vara ett koncept som var relativt nytt för mig, åtminstone hade jag inte erfarit något liknande inom Shaw Brothers filmvärld dessförinnan. Lättast förklarat är det en form av krigs/action/kung-fu film vilket visade sig vara en förträfflig blandning, fast det gäller förstås att det hela binds ihop på ett skickligt vis, något Cheh har lyckats utomordentligt med.

Anonymous Heroes utspelar sig under 1930-talet då ett inbördeskrig rasar i landet och delar dess befolkning. En krigsherre har fått en last på 3000 gevär, vilka kan vara ett avgörande medel i kampen mot rebellerna. Rebellerna i sin tur vill komma åt dessa vapen för att på så sätt kunna sätta stopp för kriget och ena landet. De skickar en man till staden där vapnen hålls under bevakning och han inser snabbt att han kommer behöva hjälp för att utföra detta vansinnesuppdrag. Det dröjer inte länge förrän han får traktens två hårdaste grabbar på kroken, Meng Kang (David Chiang) och Tieh (Ti Lung). Dessa accepterar att hjälpa rebellerna utan att ägna någon större tanke på konsekvenserna det hela kan medföra, och snart står de inför sitt livs äventyr med en hel arme hack i häl.

Anonymous Heroes går kort att sammanfatta som ett oerhört fartfyllt äventyr, det är en film som nästan ständigt kör på högsta växeln och bjuder på rafflande actionsekvenser på löpande band. Det är definitivt ingen film som kräver enorm koncentration utan man kan utan större svårigheter sätta sig in i handlingen. Storyn är rak, utan några speciellt överraskande vändningar. Man vet exakt vad man har att vänta sig men spänningen lyckas ändå nästan alltid närvara. Det enda som överrumplade mig var slutet, något jag kommer berätta mer om senare i recensionen. Redan nu kan jag passa på att säga att filmen lider av en del brister, även om de är förhållandevis få så vill jag passa på att nämna dessa nu. Något jag personligen har haft problem med i Chang Cheh's produktioner är ofta de enformiga och egentligen ganska trista kulisserna och miljövalen. Nu är förvisso utomhusscenerna helt okej i Anonymous Heroes men så fort det filmas i ett scenbygge så känns det ganska färglöst och trist. Nämnas bör dock att denna film ändå innehåller några av de mer godkända kulisserna jag tagit del av, när det gäller Cheh's filmer som sagt. Detta med kulisser är kanske något många undrar varför jag grämer mig så mycket över men jag har nog alltid varit extra petig när det gäller sådant, det gäller att skapa en fungerande helhet, och då är miljövalet enligt mig ytterst viktigt.

Nåväl annat i filmen som håller en något sämre kvalite må vara vissa effekter under tåg sekvensen. Angående den så måste jag tyvärr medge att en god tid av speltiden på tåget gott kunde ha klippts ned, det tillhör nämligen filmens enda sega moment som varken tillför något viktigt handlingsmässigt eller lyckas bygga upp någon vidare spänning. Förutom detta, vad finns det då mer att anmärka i Anonymous Heroes? Inte mycket, och det som väl finns är mestadels småsaker som inte behöver nämnas här. Så nog med negativa åsikter, det är betydligt roligare att prata gott om en film man uppskattar. Vart ska man börja? Det finns så mycket jag skulle vilja ta upp men för att inte bli alltför tjatig så väljer jag bara de i mitt tycke viktigaste momenten.

En actionfilm ska givetvis innehålla vissa mängder av den rätta varan för att sticka ut ur mängden. Lyckligtvis är Anonymous Heroes ett utmärkt exempel på en Shaw film som lyckats kombinera det bästa ur välkoreograferad kampsport och våldsamma eldstrider i läckert "heroic bloodshed" stuk. Chang Cheh's filmer kännetecknas ofta som blodiga och våldsamma, detta är inget undantag då det levereras stora mängder blodsgjutelse i form av eldstrider som varvas effektivt med koreograferade fighter av Lau Kar Leung och Tong Gaai. Med två sådana koreografer i spetsen är det ganska uppenbart av vilken kaliber filmens fighter är. När dessutom två skickliga kampsportsutövare (Ti Lung och David Chiang) står för uppvisningarna kan man inte bli annat än oerhört imponerad. Den snabbhet och råhet de bägge förmedlar med sina slag är otroligt effektfull och berättar om vilka karaktärer fienden har med att göra. Filmens avslutande del är egentligen ganska typiskt Chang Cheh men överrumplade mig ändå rejält med tanke på att detta är en förhållandevis ganska lättsinnig film, detta gav extra energi och skapade en otrolig spänning som varade under hela den rafflande slutstriden då våra hjältar tar sig an en smärre arme där hand mot hand strider, bajonettdueller och våldsamma skottlossningar avlöser varandra under en lång, lång stund. Underbart helt enkelt.

I och med denna film så förstår man också varför "Iron Triangle" trion bestående av Chang Cheh, David Chiang och Ti Lung blev så oerhört populär under 70-talet, en bättre kombination av regissör + skådespelare måste varit svårfunnen under den tiden. David Chiang, utan tvekan en av Shaw Brothers mest karismatiska aktörer genom tiderna bjuder oss på ett skådespel av fantastisk kvalite, hans samspel med Ti Lung som var relativt ung vid denna tid är rent ögongodis. Ti Lung's karaktär är livlig och har en härligt uppnosig attityd som är omöjlig att inte älska, att Celestial nu ger oss chansen att ta del av hans tidiga karriär är något man blir smått lyrisk av. Alla som enbart känner den här killen från senare verk som John Woo's A Better Tomorrow, Jackie Chan's Drunken Master 2 eller Jacob Cheung's The Kid rekommenderas verkligen att söka upp titlar som Anonymous Heroes eller andra Shaw produktioner, speciellt de där han står under regi av Chang Cheh och sida med sida med David Chiang, det är uppenbarligen då han funkar som bäst. Två övriga personer som förgyller speltiden är den ofta förbisedda Ching Li som här ger oss en riktigt fräck prestation, trots att hon inte ges någon chans att använda nävarna så har hon ett hårt humör vilket är härligt att beskåda. Veteranen Ku Feng förtjänar givetvis några rader, han smälter som alltid in perfekt i rollen han gestaltar och tycks aldrig misslyckas med sitt agerande. En skådespelare man tydligen alltid kan lita på.

Anonymous Heroes uppskattas förmodligen bäst om man inte tar den på största allvar, det är som sagt en till stor del lättsinnig film där handlingen kanske inte känns 100% logisk men är likväl ändå spännande och lätt att ryckas med i. Chang Cheh har skapat en trevlig historia som främst höjer sig över mängden tack vare fenomenala skådespelarinsatser, en spektakulär och blodig final och en liten dos humor. För er som inte är bekanta med Chang Cheh som regissör så är nog Anonymous Heroes en film att föredra till en början, det är åtminstone för mig den film som gjort störst intryck på mig av Cheh som regissör och den innehåller nästan alla de moment som är så typiska för honom. Se och njut är mitt råd.