Recension: Art Museum by the Zoo

Art Museum by the Zoo (Misulgwan yup dongmulwon)

Skådespelare: Shim Eun-ha, Lee Sung-jae, Ahn Sung-kee, Song Seon-mi, Ryu Seung-su

År: 1998
Genre: Romantik
Regi: Lee Jeong-hyang

Art museum by the zoo är en stillsam romantisk komedi med det omaka paret som historiens drivkraft. Chul-soo (Lee Sung-jae) har fått permis från det militära och beslutar sig för att hälsa på sin flickvän Da-hye under ett par veckor. När han låser upp lägenheten så är hon inte där och han träffar hyresvärdinnan i trappan som vill ha hyrespengarna som flickvännen ligger efter med, Chul-soo betalar och väntar på henne i lägenheten.

Det visar sig dock snabbt att hon har flyttat, förlovat sig och planerar sitt bröllop och Choon-hee (Shim Eun-ha) som nu bor i lägenheten är inte intresserad av att ha Chul-soo i sin närhet. Men eftersom han la sina sista pengar på hennes hyra och ska tillbaks till basen om ett par veckor så får han sova på soffan. Choon-hee är slarvig, kan inte laga mat och bryr sig inte så mycket om städning.

Chuls-soo är hennes motsats, en disciplinerad ordningsmänniska som fixar i ordning lägenheten och lagar middagarna. Han gör allt för att träffa Da-hye (Song Sun-mi) och försöker övertala henne att ge upp det planerade bröllopet vilket misslyckas. Choon-hee jobbar som bröllopsfilmare och försöker skriva en kärleksroman till en tävling, Chul-soo lägger sig i hennes skrivande och tillsammans så skapar dom romanfigurer som baseras på deras egna idealpartners med samma värderingar som dom själva.

Parets gemensamma manus spelas upp i filmen och det är dom bitarna som drar ner filmens betyg, det blir helt enkelt inte bra med uppdelningen av filmens verklighet och en ny påhittad historia i filmen. Shim Eun-ha och Lee Sung-jae är mycket bra i sina roller och det är till stor del dom två som lyfter filmen så att den blir sevärd.