tisdag 26 augusti 2008

Recension: Bewitched

Bewitched (Gu)

Skådespelare: Ngaai Fei, Chan Lee Lee, Melvin Wong Gam San, Lam Wai Tiu, Fan Lei, Leung Jan Lei, Leung Gwing Wan, Chow Kin Ping, Chan Laap Ban, Lee Sau Kei, Cheng Miu, Cheung Chok Chow, Chin Tsi Ang, Choi Gwok Hing, Fong Ping, Gam Biu, Gam Gwan, Hussein Hassan, Kwok Wai Ming, Lee Wan Miu, Luk Ying Hong, Tai Gwan Tak, Ting Tung, Wan Leng Gwong, Wong Kung Miu, Wong Siu Ming, Wu Pei Chin, Yeung Chi Hing

År: 1981
Genre: Skräck
Regi: Kuei Chih Hung
Manus: Sito On

Efter att ha sett några halvdana Hong Kong skräckisar på sistone så var detta en frisk fläkt. Vi får följa en polisundersökning där en familj på picknick hittar liket av ett barn, med en stor spik slagen genom skallbenet. Undersökningen visar att det var flickans far som gjorde det, och han erkänner och blir dömd till döden. Han ber dock att få prata med polisinspektören som leder fallet för att berätta vad som egentligen hände, något han aldrig tog upp i domstolen då han var rädd att ingen skulle tro honom.

Det visar sig att något år tillbaka så hade mannen varit på semester i Thailand och där träffat en kvinna som han spenderade en hel del tid med. Genom ett missförstånd så får han för sig att hon är prostituerad medan hon tar det hela på betydligt mer allvar. När han då inte hör av sig till henne efter att han åkt hem så kontaktar hon helt enkelt sin lokala svartkonstnär för att hämnas. Denne börjar genast förbanna mannen på olika sätt och det hela resulterar med att han mördar sin egen dotter. Polisinspektören finner det hela ganska tvivelaktigt, men börjar rota lite i det och finner snart att mannen talade sanning. Detta gör dock honom till en måltavla för diverse elaka förbannelser och han får snart kämpa för sitt liv.

Aaaah, dessa härliga förbannelser gör hela filmen! En karaktär förvandlas till en stor svullen blob som kräks maskar och när han pickar hål på sig så sprutar det mjölkfärgad vätska ut såren. En annan favorit är den som framkallar extrem huvudvärk på sitt offer. Låter inte så farligt kanske, men det är inte så bra som man är involverad i en jakt på en beväpnad galning som skjuter vilt omkring sig. Man sitter hela tiden och väntar på nästa sköna förbannelse och de blir alla namngivna på skärmen samtidigt som man får se svartkonstnärens förberedelser.

Det hela är konstant underhållande, och för exploateringens skull så får vi även en lång scen i slow motion där en kvinna springer topless på en strand. Category III (En film som innehåller mycket sex och våld) är underbar! Filmen är för övrigt alldeles utmärkt fotad och regisserad, och relativt humorfri vilket annars brukar kunna vara ett litet gissel åtminstone för mig, då kineserna gärna blandar in lite slapstick i sina filmer även om den handlar om en nekrofil kannibal eller rena splatterfilmer. Rekommenderas varmt.

Av: Joachim Andersson (2008-02-13)