Recension: Attack the Gas Station

Attack the Gas Station (Juyuso seubgyuksageun)

Skådespelare: Lee Sung-jae, Yu Oh-seong, Kang Seong-jin, Yu Ji-tae, Park Yeong-gyu, Jun Jeong, Lee Yu-won, Lee Jeong-ho, Kim Su-ro, Lee Won-jong, Jeong So-yeong, Lee Seung-chae, Yu Hae-jin

År: 1999
Genre: Komedi
Regi: Kim Sang-jin
Manus: Park Jeong-woo

Fyra unga killar rånar en bensinmack en sen kväll och återkommer för att råna samma mack ett par kvällar senare då dom är uttråkade men det visar sig då att det inte finns några pengar i kassan. Chefen för macken har gömt undan pengarna efter det förra rånet. Killarna tar då personalen som gisslan och låser in dom i ett rum och lär sig sedan sköta pumparna för att få in pengar. Om någon av kunderna klagar på hur dom sköter affärerna så hamnar dom i samma rum som personalen. Där anordnas slagsmål mellan killarna bland personalen och ligamedlemmar eftersom rånaren som vaktar dom blir uttråkad och vill roa sig.

Chefen för macken tvingas att laga telefoner och sjunga, ligamedlemmar rappar och ett par poliser tvingas att betala för sin bensin som dom är vana vid att få gratis. Killarna beställer hämtmat och lyckas göra sig ovän med budet och han kommer tillbaks med en massa kompisar för att göra upp. Fler och fler personer blir inblandade och tillfångatagna och till slut så kulminerar allt med ett stort slagsmål med olika gäng inblandade där även polisen blir inblandad och dom unga rånarna framstår till slut som moraliska segrare. Genom flashbacks så får man reda på varför dom har blivit ligister, konstnären blev hånad av sin far, musikern lurad av managern och så vidare.

Det är trots allt våld och slagsmål en ganska snäll film och ligisterna framstår som rätt trevliga killar trots att dom beter sig illa mot både äldre och kvinnor. En anarkistisk film med humor som varierar från vanlig slapstick till den unga musikern som tror att pepsin är sydkoreansk eftersom symbolen påminner om den på landets flagga.