Recension: Love on Delivery

Love on Delivery (Poh waai ji wong)

Skådespelare: Stephen Chow Sing Chi, Ng Man Tat, Christy Chung Lai Tai, Joe Cheng Cho, Ben Lam Kwok Bun, Wong Yat Fei, Vincent Kok Tak Chiu, Paul Chun Pui, Lee Lik Chi, Gabriel Wong Yat San, Chan Chi Leung, Cheng Ka Sang, Radium Cheung Ying Fung, Hau Woon Ling, Leo Ku Kui Kei, Peter Lai Bei Tak, Lee Kin Yan, Lee Man Biu, Joey Leung Wing Chung, Tommy Leung Ka Chun, Leung Wing Lam, San Sin, Philip Chan Yan Kin, Jacky Cheung Hok Yau, Billy Chow Bei Lei, Lam Suet

År: 1994
Genre: Komedi, romantik, action
Regi: Lee Lik Chi, Tony Ching Siu Tung

Stephen Chow är tillbaka....och det med besked i en av hans absolut roligaste filmer. När han även får sällskap av radarpartnern Ng Man-Tat är filmen verkligen komplett. Här spelar Stephen ett matbud som förälskar sig i en vacker judoutövare, spelad av Christy Cheung. Men inte bara Stephen är intresserad av "Lily", utan även klubbens tränare. Givetvis åker Stephen på en omgång, och bestämmer sig för att själv börja träna nån form av självförsvar. Då dyker Man-Tat upp, som en gammal Kung Fu-legend vid namn Devil Killer.

Stephen betalar Tat för att lära honom kung fu, vilket givetvis Tat gör. (Men i själva verket tänker han bara blåsa honom på pengar). Handling är snarlik den i Karate Kid, men det är det enda de båda filmerna har gemensamt. Detta är verkligen ett mästerverk. Det finns flera scener i filmer som är något av det absolut roligaste jag sett. Fighten mot Judotränaren, i Katten Gustav-kostym, eller varför inte scenen, utan att avslöja för mycket, med hundskiten.

Kvaliten på dvd'n, utgiven av medelmåttiga bolaget Mei Ah, kan jag inte uttala mig om. Jag såg nämligen LaserDisc-utgåvan, och detta för ett antal år sedan. Därefter har jag slitit ut min enda VHS-kopia. Men vad jag hört skall dvd'n vara Pan & Scan, och det är verkligen något jag skyr som pesten. HK-filmer skall ses i widescreen....Nog om det. En kort summering. Vilka skall då se/köpa den här filmen? Alla ni som gillar Shaolin Soccer kommer att älska denna. Personligen rankar jag den som en av Stephen absolut bästa. Soccer är en gäspning i jämförelse.

Och vi har Ng Man-tat i en stor roll, det räcker för att göra det till en höjdare. I övriga roller ser vi som sagt Christy Cheung, som tidigare spelat mot Stephen i God of Cookery och Hail the Judge. Och som snart dyker upp tillsammans med Jackie Chan i the Medallion. Som producent hittar vi ingen mindre än Wong Jing, mannen bakom God of Gamblers-filmerna och otaliga Jet Li rullar. Håll även ögonen öppna för en liten cameo av Jacky Cheung i filmen....