Recension: All Night Long 3

All Night Long 3 (Ooru naito rongu 3: Saishuu-shô)

Skådespelare: Yuujin Kitagawa, Ryôka Yuzuki, Tomorowo Taguchi, Meika Seri, Mitsuzô Ishii, Hideki Kawamata, Mitsuru Hosokawa, Herachonpe, Mitsuru Matsui, Yuka Nishitani, Aki Fukazawa, Chika Misaki, Yui Kawana, Yôko Tanaka, Yuu Sasaki

År: 1996
Genre: Skräck, drama
Regi: Katsuya Matsumura
Manus: Katsuya Matsumura, Norio Minamigi

Den tredje delen i Katsuya Matsumura's mörka filmserie är också den mest perverterade och obehagligaste. Medan den drar tillbaka våldskvoten något så är den istället extremt osmaklig på flera ställen. Precis som i övriga delar så kretsar även denna kring en utstött och besynnerlig människa som denna gång blir besatt av en äldre kvinna. Eftersom han inte ser någon större chans i att få henne han traktar efter så skapar han istället en egen värld i sin lägenhet med hennes sopor. Han gör prydliga samlingar som består av använda tamponger, hårtussar och allt möjligt som hör till henne. Under dagtid är han omgiven av en grupp andra människor som inte passar så värst bra i samhället vilket med tiden gör att han ständigt förändras och snart kan han inte behärska sin åtrå.

Med två riktigt bra föregångare så förväntade jag mig självklart något alldeles extra från den tredje och vad jag innan trodde var den avslutande delen i serien. Det har dock visat sig att det existerar åtminstone 2 uppföljare till, men de finns inte tillgängliga med engelsk text. Jag måste dock medge att detta är den svagaste länken hittills, anledningen är att realismen som var närvarande i de två första här är som bortblåst, jag kan personligen inte hitta någon större logik i det som sker. Karaktärerna känns aldrig som speciellt verklighetstrogna utan jag tycker att de går på tok för långt i sitt beteende. Att ta den helt oseriöst är dock svårt, den innehåller vissa moment som sätter magen i rörelse och då syftar jag på de scener där vår trevliga huvudperson bygger upp sitt hem till en sophög med kvinnans använda tamponger och dylikt. När det kommer till filmvåld är jag ganska avtrubbad men äckelheter som det här är jag inte lika van vid. Visst ett flertal gånger kunde jag inte hålla tillbaka ett skratt men ofta blev det för mycket till och med för mig.

Skådespeleriet är relativt bra, alla inblandade sköter sig åtminstone fint i rollerna men som sagt så tar regissören dem för långt. Jag har skrivit i föregående recensioner att det händer att de spelar över och att karaktärerna ibland känns lite överdrivna men det är absolut inget mot vad de är här. Det är bara under ett fåtal stunder som jag verkligen kunde ta det som visades på fullt allvar, andra bitar hade jag svårare att smälta. Det jag gillade med de två första delarna var just hur effektivt Katsuya Matsumura lyckades utforska människan mörkaste vrår, man tog det till sig på ett obehagligt vis och långt därefter var det på tok omöjligt att sluta tänka på det hela. Med detta misslyckas han som sagt i All Night Long 3 och det är därför jag personligen rankar den sist av dem alla. Det våld som visas håller dock god klass och underhåller förmodligen de flesta gorehundar mer än en skådning. Effekterna är som vanligt av bästa slag och det märks att det inte är några amatörer som pysslat med dem. Jag hade däremot önskat mig en större portion våld, men man får nöja sig med det som bjuds på.

Mycket mer har jag inte att tillägga, ni som uppskattade de två första filmerna kommer förmodligen att finna visst nöje även i denna men ni ska inte räkna med samma effekt som strålade från de tidigare. All Night Long 3 är det hela en godkänd film som faller när det gäller de moment som lyckades i föregångarna men som i alla fall levererar några äckelscener bestående av sopor, och det är det verkligen inte alla som kan.