Recension: The 36th Chamber of Shaolin

The 36th Chamber of Shaolin (Shao Lin san shi liu fang)

Skådespelare: Gordon Liu Chia Hui, Lo Lieh, Lau Kar Wing, Wilson Tong Wai Shing, Wong Yu, Lee Hoi San, Henry Yu Yeung, Hon Gwok Choi, Wai Wang, Austin Wai Tin Chi, Aai Dung Gwa, Billy Chan Wui Ngai, Peter Chan Lung, Chan Shen, Chan Si Gaai, Cheung Chok Chow, John Cheung Ng Long, Johnny Cheung Yiu Wah, Simon Yuen Siu Tien, Wong Ching Ho, Norman Chu Siu Keung, Alan Chui Chung San, Hsiao Ho

År: 1978
Regi: Lau Kar Leung
Manus: Ni Kuang, Eric Tsang Chi Wai

Under en tid då Manchurerna styrde delar av Kina, då befolkningen led i händerna på sina härskare och landet slogs i spillror så fanns det alltid personer som vägrade ge upp sin frihet utan kamp. Det finns mängder med legender om hjältemodiga rebeller som gav sina liv i kampen mot de inkräktande Manchurerna, denna kretsar kring Liu Yu-De "Gordon Liu". Liu Yu-De är en ung student som tillhör en skara ungdomar som tröttnat på Manchurernas förtryckelse och härjeri. Med hjälp av sin lärare kommer de i kontakt med en liten rebellstyrka som är i rörelse med att smida ränker. Oturligt nog hamnar detta i vetskap hos Manchurerna och ett stort uppbåd på rebellerna sätter igång. Liu lyckas med nöd och näppe undgå en säker död och inser att han måste fly staden. Tillsammans med en vän som också hade turen att undkomma beger de sig mot närmsta Shaolin tempel. Deras mål är att studera Kung Fu för att sedan kunna sätta stopp för landets plågoandar till härskare. När allt verkar säkert hinns de dock ikapp av fiendesoldater och det slutar med att Liu's vän blir mördad.

Skadad och utmärglad tar sig Liu till templet där han vårdas en tid av de lokala munkarna. När han återfått sin styrka ansluter han sig till templet för att bli munk och inom sin tid börja studera Kung Fu. Nästan ett år passerar innan Liu visar antydningar till att ett liv som simpel munk inte passar honom. Han får därför börja träna inom de 35 kammarna, något han tror är en ren bagatell och startar därför från toppen. Han får dock svar med omedelbar verkan då han misslyckas snabbt i den sista kammaren. Ännu mer taggad att mästra de olika momenten börjar Liu från start och får under de närmsta åren lära sig att hantera de mest avancerade teknikerna.

Alla som innehar någon kunnighet inom Hong Kong's filmhistoria måste under någon tidpunkt hört talas om denna banbrytande berättelse. Ingen kan undgått att höra vilket inflytande den har haft på framtida regissörer och filmer, inte minst för de filmskapare som sysslar med kampsport. Det är en trendsättare som skapade en helt ny våg av Kung Fu filmer och bör därför enbart av detta skäl vara en anledning till att ett intresse ska väckas. Lau Kar-Leung, filmens regissör höjde ribban gällande koreografi till en nivå som sällan skådats förut och det var även Leung som gav oss den djupaste inblicken i Shaolin templen hittills. 36th Chamber of Shaolin är en film sammanställd med historisk fakta varierad med gamla legender, utfört med ett resultat som är så nära perfektion man nästan kan komma. Ryktena är sanna, detta är ett mästerligt verk som bör ses åtminstone en gång i livet.

Varför den här rankas bland de 20 bästa kampsportsfilmerna genom tiderna är efter att ha skådat den inte alls svårt att förstå. Det råder inga tvivel om att Lau Kar-Leung måste lagt hela sin själ i denna skapelse då så gott som varenda liten detalj är ruskigt välgjord. Den mesta av tiden kretsar inom Shaolin templet och filmteamet har gjort ett enastående jobb när det kommer till kulisser, kostymer och övriga saker för att ge filmen en åldrig glans. Det ser utmärkt ut än idag, även om det inte alltid är hundraprocentigt övertygande. Det som skiljer denna produktion från många andra, främst Chang Cheh's som ofta behandlade samma ämne är hur Leung har koncentrerat sig så starkt på de olika träningsmomenten. Egentligen låter det inte alls så spännande med en film som i hälften, om än inte mer, av sin speltid involverar träningsscener på löpande band. Men fascinerande som det nu är så har Leung lyckats bygga upp en struktur och stämning som funkar utmärkt även om den går ur dramaturgins mallar. Hade det inte legat någon eftertanke eller effektivitet i detta så hade det förmodligen precis som det låter slutat i något oerhört trist men Leung hyser sannerligen en stor skicklighet och lyckas bevara spänningen från början till slut.

Gordon Liu, Lau Kar-Leung's adopterade broder är den som på ett magnifikt vis porträtterar Liu Yu-De i en av sitt livs mest framgångsrika roller. Hans karisma och utseende tillför så mycket glöd att man genast fattar tycke för denna talang. Eftersom han bitvis spelar en munk så var han innan inspelningen tog fart tvungen att raka sitt huvud, och det är en look han har behållit sedan dess. Det är inte alltför ofta äldre Kung Fu filmer kan stoltsera med några speciellt anmärkningsvärda framträdanden, men detta är ett av de verk som lyfts upp totalt av det. Gordon Liu lyckas nästan helt ensam axla huvudrollen mycket bra och underhåller åskådarna, det gör han verkligen. För oj! bara åsynen av honom får en att ryckas med, hans utstrålning är enorm och det är svårt att inte bli imponerad av hans skicklighet i Kung Fu såväl som hans härliga agerande. Andra ansikten som dyker upp är Lo Lieh i en för honom tämligen vanlig roll, nämligen som filmens skurk. Han ges inte mycket utrymme utan dyker främst upp under filmens inledning i en duell mot Lau Kar-wing och i slutet då han möter Gordon Liu's karaktär. Förutom dessa så dök bara en, för mig, välkänd skådis också upp, Norman Chu i en kortfattad med smårolig liten roll.

Som jag nämnde ovan så innefattar en stor del av speltiden träningsscener och i så stor mångfald är det ju givetvis ett måste att de har något alldeles extra att erbjuda. Och gissa om de har fullföljt allt med en otrolig träffsäkerhet. Förutom att alla träningsvarianter är väldigt intressanta så är de även väl utförda, något som höjer standarden avsevärt. Vi får tyvärr inte ta del av alla 35 kammare vilket uppenbarligen hade varit omöjligt att smälta ihop under en och samma film, men de som visas är helt brillianta. Några exempel på hårda kroppsövningar Liu Yu-De får genomgå är den tillsynes smärtsamma vristkammaren och den glödheta ögonkammaren. De jag minns som bäst är dock den som fullföljs genom att bära med utsträckta armar en stor hink med vatten i vardera hand upp för ett högre byggnadsverk, dessutom är sylvassa knivseggar fästa under armarna och jag tror ni kan gissa själva vad som händer om man sänker dem. Huvudkammaren är även den minnesvärd vilken utförs på så sätt att man slungar sitt huvud mot stora säckar fyllda med sand, resultatet ser snarare ut att skapa svåra hjärnskador än att härda kroppen. Men säkert så funkar det. Som sagt så är träningsmomenten ytterst underhållande men likaså de dueller som har sin plats är av högsta klass. en mängd olika vapen och tekniker visas och man kan inte låta bli att vissla av förtjusning ibland.

36th Chamber of Shaolin är en klassiker man inte glömmer i första taget, den bjuder på ett flertal rafflande fightscener men står främst ut p.g.a. alla förträffliga träningsscener. Gordon Liu är knivskarp i huvudrollen och är en stor fröjd att skåda. Med honom kommer halva underhållningen och han var värdefull för att skapa en så tillfredsställande huvudkaraktär som möjligt. Extra beröm ska de ansvariga för detaljer också ha, inte bara Lau Kar-Leung för sin mästerliga koreografi utan även de som skötte kulisserna, kostymerna och musiken. Tillsammans har filmteamet skapat något magiskt som funkar minst lika bra nu som det gjorde första gången den dök upp på vita duken. Än så länge hör denna till mina absoluta favoriter bland Shaw Brother's filmer och vi ska vara evigt tacksamma att så många av deras förlorade verk nu får värdiga dvd släpp.

Celestial ger oss återigen ett mycket lyckat släpp, klart värdigt en film som denna. Bilden är i perfekt skick förutom att färgerna ibland känns lite urvattnade, men i det stora hela är den felfri och helt utan damm, repor och annat irriterande. Den engelska textningen är bra och innehåller bara ett fåtal grammatiska fel, mycket bättre än de flesta Hong kong distributörerna iallafall. Det enda negativa jag fann med den var storleken som gott och väl kunde gjorts något större, men man klarar åtminstone av att läsa den väl och det är ju i slutändan det viktigaste. Extramaterialet är kanske inte det fylligaste men räcker gott och väl åt mig. Det består av det vanliga, trailer på filmen och andra Celestial släpp, lite noteringar och gallerier och så en intressant intervju med Gordon Liu med titeln Shaolin - A Hero Birthplace. Detta är helt enkelt ett mycket bra släpp, jag tackar Celestial för att de möjliggör dessa fantastiska filmer för oss, och det även i strålande kvalite. Utmärkt!