Recension: Fight Back to School

Fight Back to School (Tao xue wei long)

Skådespelare: Stephen Chow Sing Chi, Ng Man Tat, Sharla Cheung Man, Gabriel Wong Yat San, Roy Cheung Yiu Yeung, Paul Chun Pui, Barry Wong Ping Yiu, Michael Chow Man Kin, Kingdom Yuen King Tan, Peter Lai Bei Tak, Dennis Chan Kwok San, Chang Gan Wing, Teddy Chen Tak Sum, Johnny Cheung Yiu Wah, Danny Chow Yun Kin, Eleven Leung Sap Yat, Mak Wai Cheung, Tse Wai Kit, Ridley Tsui Po Wah, Wan Seung Lam, Karel Wong Chi Yeung, Paul Wong Kwan

År: 1991
Genre: Komedi, action
Regi: Gordon Chan Kar Shan
Manus: Gordon Chan Kar Shan, Barry Wong Ping Yiu

Stephen Chow syns i Fight Back to School som en lagens man. En sådan som skulle ha fått sparken om det inte vore för hans chef. Då denna snart ska gå i pension vill han självklart göra det med hedern i behåll. Problemet är dock att han blev bestulen på sin pistol då några studenter var på besök. Han anlitar därför Chow som får i uppdrag att infiltrera en skola som elev, och på så vis försöka luska fram vem som kan ha tagit pistolen.

Precis som för så många andra så kom jag först i kontakt med den brillianta komikern Stephen Chow och hans verk tack vare megahiten Shaolin Soccer. Det var för mig en överväldigande upplevelse som betydde mycket i mitt fortsatta intresse för Hong Kong komedi. Humor av detta slag avviker starkt från vad många av oss västerlänningar troligtvis är vana vid. Hastigheten är i regel mycket snabb, och dialogerna framförs skyndsamt till den grad att det i vissa tillfällen kan vara besvärligt att begripa vad som egentligen försiggår på skärmen. Stephen Chows produktioner är sällan något undantag, men är i mitt tycke ändå lämpligast att starta med om man vill fastna för den här typen av film. Fight Back to School, vilken är en filmserie på tre delar, är en utmärkt rekommendation för färskingar inom genren. Det är en historia fullproppad med härlig humor, action och även en smula dramatik.

Med Fight Back to School etablerades Stephen Chow som Hong Kongs toppkomiker och filmen krossade hans tidigare box-office rekord. Han har både innan och efter stått för en rad knivskarpa produktioner och har de senaste åren beaktats med intresse även av utländska kritiker. Chows kvickhet och fyndighet har lett honom långt, men personligen är jag mer förtjust i hans äldre alster. Fight Back to School är ett praktexempel på detta. Ett exempel som levererar humor i absolut världsklass.

En del humor går oturligt nog förlorad genom översättningen, men jag hade ändå inga större bekymmer att hänga med i svängarna. Det är i högsta grad en lättsinnig film och man behöver inte vara rädd för att missa något av enorm betydelse. En omfattande del av komedin kretsar kring rätt så alldagliga företeelser och är därför enkel att ta till sig. Det är små ting som kärleksrelaterade trubbel, vänskapstrassel och problematik i allmänhet. Nu ska ni dock inte luras av mina allvarliga ord då merparten är framfört på ett riktigt larvigt vis. Absolut inget ont om detta då det är precis så jag vill se Stephen Chow, tokig men ändå tilltalande. En orsak till att allt klaffar så utmärkt är de enastående skådespelarinsatserna. Kemin mellan Stephen Chow och hans radarpartner Ng Man Tat är sannerligen beundransvärd, att se dem agera mot varandra är riktigt glädjeframkallande. Stephen Chow lyckas som vanligt hamna i mindre behagliga situationer och får ständigt pinas, medan Ng Man Tats karaktär är flamsig och fjollig, precis som vi är vana vid att se honom. Det räcker att hans ansikte dyker upp framför kameran för att skratt ska frambringas.

Ett annat moment som har getts bra utrymme i filmen är dess actionscener. Dessa förhåller sig främst till inledning och avslutning. De utgörs till övervägande del av eldstrider och är helt okej gällande koreografi och filmning. Stephen Chow får trevligt nog också visa sina kampsportstalanger, även om det är under relativt korta stunder. Brutaliteten är rätt så hög och kan stundvis upplevas som lite opassande jämfört med filmens annars så humoristiska ton. Men det är något som man nödvändigtvis måste vänja sig vid om man nu bestämt ska ge sig på Hong Kong komedier. Det är nämligen inte sällan som det mixas ordentligt med komedi och våldsamma element. Fight Back to School är ändå förhållandevis snäll om man jämför med andra titlar där Wong Jing har haft ett finger med i leken.

Fight Back to School är en smått genuin film som på ett fulländat sätt kombinerar komedi, parodi och action. Det är Stephen Chow i absolut högform, och i sällskap med sin trogna sidekick Ng Man Tat presterar de något utöver det vanliga. Frånsett några tröttsamma skeden så är detta i sanning en prickfri produktion och ett prima exempel på Hong Kong humor när den är som allra bäst. 5 poängaren är inte långt borta, men på grund av diverse "små" brister så får den hålla till godo med en stark 4:a.

Mei Ah har gjort ett godkänt jobb i sin nyrestaurering av Fight Back to School. Bild såväl som ljud är betydligt bättre än förr, även om det inte är ett helt felfritt arbete. Textningen kan emellanåt kännas lite smådum då det är en del fel i grammatik och stavning. Det här är dock en klart prisvärd utgåva och rekommenderas därför starkt.