Recension: Ghost of Mae Nak

Ghost of Mae Nak

Skådespelare: Pataratida Pacharawirapong, Siwat Chotchaicharin, Porntip Papanai, Jaran Ngamdee, Meesak Nakarat

Land: Thailand
Genre: Drama, skräck, thriller
Regi: Mark Duffield
Manus: Mark Duffield

En av de mest kända och populära legenderna i Thailand är den om Mae Nak, en ung kvinna som dör under tiden hennes älskade man är ute i krig. Hon lever dock kvar som spöke med sin man när han återvänder, tills den dagen hon blir utsatt för en exorcism och drivs därifrån. När hon sen begravs så saknas en bit av hennes skalle, en bit som någon gör ett smycke av som sedan försvinner och glöms bort. Men Mae Nak får inte ro i sin grav. Hennes själ får inte gå vidare förrän hon är hel igen. Hon är dessutom full av revansch mot de som försöker hindra henne från att vara med sin älskade man.

Den här versionen av legenden utspelar sig i dagens Bangkok och vi får följa det unga, nygifta paret Mak och Nak. Deras kärlek är äkta, ren och väldigt stark och de betyder allt för varandra. De är så nykära man bara kan bli och kan inte vänta tills de får bo tillsammans i det hus de nyligen köpt av en skum försäljare i Bangkok. Redan innan de flyttar in lider Mak av hemska mardrömmar. I hans drömmar ser han en ung spöklik kvinna som kan dyka upp var som helst. Han vaknar mitt i natten av att det knackar på ytterdörren, men finner ingen utanför. Han viftar bort det hela och berättar bara för sin fru att han har lite mardrömmar, inget att bry sig om. En dag så hittar han ett vackert smycke hos en antikhandlare som han köper åt sin fru då hon önskat sig ett sådant i bröllopspresent. Innan han hinner ge det till henne drabbas dock paret av ett inbrott i nya huset och alla deras saker av värde försvinner. När Mak ger sig av efter brottslingarna råkar han ut för en hemsk olycka och hamnar i djup koma. Det enda han får ur sig när han ligger där på sjukhuset är meningen ”Hitta Mae Nak”, som han uttalar till sin fru Nak.

Nak börjar undersöka det hela lite djupare och söker sig till folk som vet mer om den verklige Mae Nak och dess spöke. Hon blir snart övertygad om att Mae Nak inte vill något ont, hon vill bara ha tillbaks det som tillhör henne. När hon får tillbaka sin skallbit ska hon få ro och ska då släppa Mak ur dennes koma. Under tiden Nak gör allt för att rädda sin nyblivne make så får hon hjälp av spöket att skydda sig mot folk som vill henne illa.

Huvudrollerna spelas bl.a. av Pataratida Pacharawirapong (Nak). Den här unga och sagolikt vackra thailändskan imponerade verkligen på mig. Hela hennes agerande kändes trovärdigt och man fattar fort tycke för henne. Hoppas verkligen på att se mer från henne inom kort. Värre är det däremot med Siwat Chotchaicharin som spelare maken Mak. Han är visserligen inte dålig, men hans agerande känns mer panikartat och krystat, vilket är synd. Övriga i rollistan håller också relativt hög standard och det ger storyn mer tyngd och man dras med i deras öde.

Den här filmen listas som en skräckfilm/rysare. Här måste jag dock ha invändningar. Den innehåller visserligen en del småläskiga scener samt några mycket brutala dödsfall. Men i det stora hela så ser jag det som en vacker historia och stark och äkta kärlek som övervinner allt. Filmen är regisserad av en utlänning, engelsmannen Mark Duffield, och det märks faktiskt. Det är visserligen lånat en hel del från den asiatiska horrorvågen med den inte helt obekanta Ringu i spetsten. Men här är det även mer av det amerikanska highschool/ungdoms fenomenet känns det som. Resultatet blir dock inte så illa som det låter.

”Ghost of Mae Nak” kommer inte att gå till historien, varken för att vara nyskapande eller klockrent utfört. Men det är en bra film som ger mer än godkänd underhållning för stunden. Önskvärt vore dock att antingen göra det som en ren skräckfilm eller låta den vara det vackra kärleksdrama som det kanske borde få vara.