Recension: The Harmonium in My Memory

The Harmonium in My Memory (Nae maeumui punggeum)

Skådespelare: Jeon Do-yeon, Kim Jae-in, Lee Byung-hun, Lee Mi-yeon, Seo Hye-rin

År: 1998
Regi: Lee Young-jae
Manus: Lee Young-jae

Året är 1963 och Soo-ha (Lee Byung-heon) är en ung nyutexaminerad lärare från Seoul som hamnar i en liten fattig by där han ska undervisa barnen och stöter på en hel del oväntade problem som att barnen är fattiga och inte kan skriva eller läsa ordentligt, lektioner avbryts av slagsmål och föräldrar som hälsar på. Dessutom passar flickorna sina småsyskon och tar med sig dom på lektionerna.

En av dom äldre flickorna, Hong-yeon, (Jeon Do-yeon) blir förälskad i honom och gör allt för att han ska lägga märke till henne samtidigt som hennes blyghet är ett stort hinder för henne och dessa ambivalenta känslor ställer till det för henne. Läraren ger eleverna i uppdrag att skriva dagliga anteckningar i en dagbok för att förbättra sina skrivkunskaper och den förälskade Hong-yeon utnyttjar dagboken för att föra fram sina känslor till Soo-ha.

Läget kompliceras av att det kommer en ung idealistisk lärarinna (Lee Mi-yeon) som även hon ska undervisa i byskolan och Soo-ha blir förälskad i henne vilket gör Hong-yeon svartsjuk och hon försöker förstöra för lärarinnan genom att ständigt tjata om hennes ålder för alla och även försöka stjäla hennes skor. Hennes försök att misskreditera lärarinnan lyckas inte och de båda lärarna umgås alltmer eftersom de har musik som ett gemensamt intresse och byter LP-skivor med varandra. Det visar sig senare att lärarinnan redan har en pojkvän och ska flytta till USA med honom och när hon slutar på skolan är Hong-yeon den enda som gläds över beskedet.

Filmen pendlar mellan lågstämd humor och mer vardagligt drama även om det finns mer dramatiska sekvenser i filmen, bland annat en skolbrand och Hong-yeon som nästan drunknar under en picknick. Filmens person och miljöskildringar ligger på en mycket hög nivå och filmens huvudperson, Jeon Do-yeon, gör ett ypperligt porträtt av en sjuttonårig flicka och hennes första förälskelse.