Recension: Haunted Mansion

Haunted Mansion (Heunggong dai 1 hung chak)

Skådespelare: Anthony Wong Chau Sang, Helena Law Lan, Gigi Lai Chi, Spencer Lam Seung Yi, Lam Sheung Yee

År: 1998
Regi: To Lai Chi (Dickson To)
.
Gigi Lai och Anthony Wong spelar ett ganska alldagligt par, de har det kanske inte så jättebra ställt men håller ändå ihop bra. Gigi får en dag ett telefonsamtal av sin syster som berättar att mystiska saker händer vid deras moders hem, tex. så har en död hund hängts upp utanför dörren. Så Gigis och Anthonys planerade semester får vänta, Gigi insisterar nämligen att de ska bege sig till huset så att Anthony, som jobbar för polisen kan hålla koll på eventuella problem. När de anländer till huset möter de en Feng Shui expert som menar att huset är byggt över porten till helvetet. Är hans snack bara dravel eller finns det en gnutta sanning i det han antyder?

Skräckfilmer från Hong Kong är ofta något jag är skeptiskt till, anledningen är att alltför många beblandar humor i det hela vilket i mitt tycke har en tendens att förstöra själva upplevelsen. Till en början verkade Haunted Mansion höra till de mer seriösa filmerna, ingen riktigt irriterande humor dök upp och stämningen kändes ganska mörk och atmosfärisk. Strax började jag dock tröttna på det hela, det tog en bra stund innan saker och ting verkligen utvecklades till något intressant och när det väl skedde så blev intrycket inte mer än ett taffligt och snabbt hopkokat projekt. Taskiga effekter och amatörmässig klippning kantat av mediokra framföranden förbättrade inte saker och ting. Den visar stundtals att någon form av skicklighet ligger bakom projektet, storyn är bitvis någorlunda tilldragande och välskriven samt att vissa skräckscener funkade hyfsat. Den lyckades aldrig bli särskilt hemsk men utseendet gav en ganska mörk och skrämmande känsla, atmosfären var i särklass det bästa Haunted Mansion har att bjuda på.

Anthony Wong kan under rätt omständigheter göra grymt bra rollprestationer, han har medverkat i ett stort antal filmer och trots att en hel del är rena skräpet så finns det även många guldkorn. Han har också visat att han funkar utmärkt i mängder av olika roller, det kan vara allt från psykotiska mördarroller i CAT III verk som Ebola Syndrome eller Untold Story och mer dramatiska framföranden i tex. Andrew Laus spännande thriller Infernal Affairs. Inte sällan är det han som lyckas lyfta upp hela filmer och räddar dem från en annars så säker undergång. I Haunted Mansion visar han inga tecken på talang utan förblir speltiden igenom en tunn och outvecklad karaktär. Visst, jag har sett betydligt sämre med honom men detta är knappast något att hänga i julgranen för den delen. Den vackra Gigi Lai var kanske den som gav den mest stabila uppvisningen, visserligen har även hon presterat bättre än så här men i det stora hela är det en godkänd roll hon gör. I övriga och inte heller så imponerande roller ser vi bland annat Helena Law som gjorde sitt första framträdande i filmindustrin redan 1939, och att hon fortfarande är aktiv förtjänar all beröm. Spencer Lam har nog de flesta sett till någon gång, själv såg jag honom för första gången som den härliga prästen i triad-serien Young and Dangerous.

Haunted Mansion är inte mycket mer än en billig skräckfilm som misslyckas med att leverera den rätta varan. Att Wong Jing har producerat den förvånar mig inte det minsta. Varken Anthony Wong eller Gigi Lai lyckas prestera något nämnvärt utan framstår lika platta och gråa som själva filmen. Med detta vill jag dock inte påstå att den inte är det minsta sevärd. Vissa delar har faktiskt potential och stundtals känns det som ett seriöst projekt, tyvärr kraschades det hela av för mycket billiga effekter och många korkade inslag. Se den själva för att avgöra, det finns både folk som avskyr och gillar den, personligen håller jag mig mer åt det första alternativet.
.